ÅPEN KIRKE SØNDAG 11.JUNI KL. 11.00 Vi er glade for å kunne invitere til Åpen kirke med menighetsrådsleder Ernestina Osei søndag 11.juni kl. 11.00. Ernestina legger opp til l «åpen mikrofon» hvor du kan velge å dele en favorit bibelfortling/vers, en sang/salme eller annen musikk (gjerne via spotify) som betyr mye for deg. Det blir også mulighe til bønn, lystenning i lysgloben og stille refleksjon. Enkel kaffe/te-servering. Vær velkommen til godt fellesskap kirken!
Selv om innholdet er skremmende og trist, er Trondheim Metodistkirke glad for Sannhets- og forsoningskommisjonens omfattende rapport til Stortinget. Rapporten avdekker noen av de mørkeste sidene i norsk samfunnshistorie, og gir grunnlag for et helt nødvendig oppgjør med fornorskingspolitikk og urett begått mot det samiske folk og andre minoritetsfolkegrupper.
«Generasjoner har lidd tap, men hele Norge har også tapt», sa kommisjonens leder Dagfinn Høybråten da han overleverte rapporten til stortingspresidenten torsdag 1. juni.
Metodistkirken i Norge støttet opprettelsen av Sannhets- og forsoningskommisjonen i en uttalelse fra kirkens Årskonferanse i 2017. Når rapporten nå foreligger, bør vi som kirke også forplikte oss og ta vår del av ansvaret for å lindre skadevirkningene av fornorskningsprosessen, bidra til at forsoningsarbeidet lykkes, og samtidig engasjere oss i kampen for å bevare og utvikle minoritetsfolkegruppenes egen kultur og identitet.
Kommisjonens gransking viser at fornorskingen har rammet mye bredere, og vært mer inngripende på flere samfunnsområder enn tidligere kjent, og den har hatt dyptgående negative konsekvenser for gruppenes kultur, språk, helse og tradisjonelle næringer.
Og det har ikke tatt slutt:
«Fortsatt opplever folk urett og negative virkninger som har sine røtter i den lange historien med fornorskingspolitikk. Nå er det tid for et oppgjør med nasjonens urett overfor samer, kvener/norskfinner og skogfinner»,sa kommisjonens sleder Dagfinn Høybråten ved framleggelsen av rapporten.
Og Stortingspresident Masud Gharahkhani, som mottok rapporten på vegne av Stortinget. sier det blant annet slik: «For Norge som moderne og åpent demokrati er vern om menneskerettighetene grunnleggende. Hvor gode vi er til å beskytte urfolk og våre minoriteter, er et av de viktigste tegnene på om vi lever opp til pliktene og verdiene våre. Sannhets- og forsoningskommisjonen ble oppnevnt fordi vi skjønte at vi som samfunn har sviktet i den oppgaven». Kommisjonens rapport bekrefter dette, fastslår han.
HER ER RAPPORTEN:
Du kan lese hele den 658 sider lange rapporten her:
TIRSDAG 6. JUNI KL. 19.30 innkalles / inviteres det til menighetskonferanse (menighetens årsmøte). Alle medlemmer og venner av menigheten er velkommen. Bare medlemmer har stemmerett, men vi lytter til alle! Enkel kaffe/te-servering får du også!
Det er viktig at alle har lest de aktuelle rapportene før menighetskonferansen. Du finner et komplett rapporthefte m/foto og hvert enkelt dokument/rapport ved å klikke på denne Google-linken (Du trenger ikke ha egen Googlekonto, men må trolig klikke en gang til på meldingen som da dukker opp på skjermen):
Da du våknet i dag, hadde kirkens jubelrop allerede runget i timevis og gjennom mange tidssoner. Nå kan du la din stemme høres i denne 24-timers «stafetten» som krysser verdensdeler og kontinenter. På tvers av alle kirkesamfunn, raser, kjønn og sosial status lyder ropet: «KRISTUS ER OPPSTÅTT».
Husk: VI HAR PÅSKEGUDSTJENESTE 2.PÅSKEDAG, 10. APRIL KL. 11.00!!Du er velkommen til å dele påskegleden i kirkefellesskapet!
Det begynte allerede i går (norsk tid). Øygruppen Catham Islands i Stillehavet, øst for New Zealand er det bebodde stedet på kloden hvor dagen starter først, og der finnes det én kirke (anglikansk). Derfra spredte jubelropet seg via de østligste delene av Sibir hvor Fra de østligste deler av Sibir, Stillehavsøyene og New Zealand begynte den kristne påskehilsenen begynt å rulle.
Kristus telah bangkit! مسیح برخاسته است!Krestos a uprisin! Christ is risen! Христóсъ воскрéсе! Christus ist auferstanden! Kristo leviĝis! Kristur er upprisinn! Cristo è risorto! Tha Crìosd air èiridh! Kristus aq ungwektaq!¡Cristo ha resucitado! المسيح قام! حقا قام! Christus is opgestaan! Kristus är uppstånden! Lo Crist es ressuscitat! Si Kristo ay nabuhay! Kristus vstal z mŕtvych! ハリストス復活!Christus resurrexit! Le Christ est ressuscité!
I dette påskedagsdøgnet anbefaler vi gjerne Wikipediasiden «Paschal greeting». Der er påskehilsenen (utropet og svaret) gjengitt på et stort antall språk, flere av dem garantert ukjente for mange. Å se og lese påskehilsenen opplistet på denne måten, er faktisk en spesiell og sterk opplevelse. Det bidrar også til en bevisstgjøring på påskebudskapets universelle karakter og gjennomslagskraft. Du finner den her: PASCHAL GREETING
1. Påskedags budskap er at livet beseirer døden! Det kan og vil vi som kirke trassig proklamere, også mot et bakteppe av Putins brutale krig i Ukraina, alvorlig uro i Palestina og Israel, politisk ustabilitet og dyp sosial urettferdighet i mange deler av verden. Oppstandelsen er begivenheten som gjør at den positive faktoren i alle motsetninger vinner: Døden over livet. Lyset over mørket. Kjærligheten over hatet. Håpet over frykten.
Påskens budskap rommer troens store mysterium: Kristus døde. Kristus oppsto. Kristus skal komme igjen. Heller ikke oppstandelsen er unntatt fra helt nødvendig (teologisk) forskning, bibeltolkning og diskusjon. Litteraturen om dette fyller «hyllekilometere».
Mange kristne er opptatt av «bevis»; at Bibelen har «rett» i ett og alt – som om det er snakk om en ufeilbarlig fagbok i historie, geografi, matematikk og naturvitenskap. Oppstandelsesfortellingen(e) er intet unntak. For mange er troen avhengig av 100% bevis for en 100% fysisk og legemlig oppstandelse. Det beviset finner vi ikke i Bibelen, og ingen andre steder heller, for den del.
Andre mener at Bibelen er skrevet, og snakker til oss, i et mytologisk språk gjennom bilder, symboler, lignelser og metaforer fra skapelsesberetningen og fram til Johannes Åpenbaring. Påskefortellingene inkludert. Mange teologer og kristne vil si at oppstandelsen er virkelighet nettopp gjennom at disiplene hadde sterke og livsendrende opplevelser av Kristus etter hans død.
Oppstandelsen viser at døden ikke var slutten på Jesus-historien. Oppstandelsen viser at Gud ikke har gitt opp verden. Oppstandelsen er begivenheten som gjør at den positive faktoren i alle motsetninger vinner: Døden over livet. Lyset over mørket. Kjærligheten over hatet. Håpet over frykten.
Ingen som kaller seg kristen vil finne på å benekte at oppstandelsestroen har hatt forvandlende kraft på mennesker og samfunn i snart 2000 år. Uansett kirkelig/teologisk ståsted; enten vi oppfatter oppstandelsen som 100% fysisk/legemlig, eller erfarer den som sann i betydningen at Jesus lever, at gudsriket er virksomt i blant oss og Guds frelsesplan utfolder seg; kan vi med glede og uten å nøle bekrefte det liturgiske svaret som uløselig hører til påskehilsenen: «JA, HAN ER SANNELIG OPPSTANDEN!»
Vi har ingen gudstjeneste palmesøndag (2. april), men… MANDAG 10. APRIL KL. 11.00 (2. påskedag) er alle hjertelig velkommen til PÅSKEGUDSTJENESTE i kirken. Det blir en gudstjeneste hvor vi gjennom dikt av Trygve Skaug, salmer og bønner markerer alle påskens hoveddager; palmesøndag, skjærtordsdag, langfredag og påskedag! Du kan også tenne lys og dele et symbolsk kjærlighetsmåltid i løpet av gudstjenesten som er ved Synnøve Sivertsen. Velkommen til å dele påskegleden i godt fellesskap! Det blir også kirkebakkekaffe.
For Metodistkirken er kvinnedagen 8. mars en viktig dag. United Methodist Church er klokkeklar i sitt syn på kvinners likeverd og likerett i både kirke og samfunn i hele verden – en kamp som slett ikke er over. Vi gratulerer alle kvinner med dagen, av både respekt og takknemlighet!Stå på!
Metodistkirken (the United Methodist Church) erkjenner samtidig at kampen for kvinners rettigheter ikke er over. Kirken har derfor blant annet et eget utvalg som overvåker kirkens praksis i forhold til kvinner rettigheter. Du finner hjemmesiden til General Comission on the status and role of women her: https://gcsrw.org
Dette står i våre «sosiale prinsipper» (§162F i Book of Dicipline)
Rights of Women
We affirm women and men to be equal in every aspect of their common life. We therefore urge that every effort be made to eliminate sex-role stereotypes in activity and portrayal of family life and in all aspects of voluntary and compensatory participation in the Church and society.
We affirm the right of women to equal treatment in employment, responsibility, promotion, and compensation. We affirm the importance of women in decision-making positions at all levels of Church and society and urge such bodies to guarantee their presence through policies of employment and recruitment. We support affirmative action as one method of addressing the inequalities and discriminatory practices within our Church and society. We urge employers of persons in dual career families, both in the Church and society, to apply proper consideration of both parties when relocation is considered.
We affirm the right of women to live free from violence and abuse and urge governments to enact policies that protect women against all forms of violence and discrimination in any sector of society.
Det er også på sin plass å referere § 6 i Book of Dicipline, om likeverd mellom kjønnene. Denne paragrafen, som er et nytt tillegg til kirkeordningen, fikk en trang fødsel, og måtet sendes ut på en ekstra verdensvid stemmerunde. Paragrafen fikk omsider tilstrekkelig flertall i alle UMC årskonferanser i løpet av 2018:
“As the Holy Scripture reveals, both men and women are made in the image of God and, therefore, men and women are of equal value in the eyes of God.
The United Methodist Church acknowledges the long history of discrimination against women and girls.
The United Methodist Church shall confront and seek to eliminate discrimination against women and girls, whether in organizations or in individuals, in every facet of its life and in society at large.
The United Methodist Church shall work collaboratively with others to address concerns that threaten the cause of women’s and girl’s equality and well-being.”
Come celebrate the women
Hjemmesiden vil i tillegg gjerne markere Kvinnedagen 2021 med denne flotte salmen av den salmedikteren Shirley Erena Murray fra New Zealand (1931 – 2020 ). Den kan synges til samme melodi som «Den blomstringstid nu kommer»…
Come, celebrate the women who brought the Church to birth!
The gentle revolution that shall transform the earth:
Whose faith was salt and leaven, whose hearts and minds were free,
And this was their direction – to peace and unity.
The teachers, saints and mothers who lived and died unsung
Kept safe the gospel story and taught it to the young;
The Christ child Mary cradled,The living Word to be,
Were crucified for pleading this peace and unity.
Daughters of the disciples, you weave the story still,
The fabric of the future with warmth and love and skill,
You make the bread of wholeness, the wine of harmony –
and all shall share your feasting in peace and unity!
Under demonstrasjonene og aksjonene ved Olje- og energidepartementet og Finansdepartementet kom Metodistkirken i Norge med en uttalelse som klart støtter samenes sak og kamp. Uttalelsen var undertegnet av våre to tilsynsprester Knut Refsdal og Ingull Grefslie.
Uttalelsen (over) fra våre tilsynsprester, har klar dekning i vår kirkes sosiale prinsipper om urfolk (Indigenous People):
Metodistkirkens Årskonferanse 2017 vedtok også en klar støtte til alle urfolks kamp:
1) Metodistkirken i Norge, som del av The United Methodist Church, erklærer sin støtte til urfolk over hele verden i deres kamp for sosial rettferdighet og kampen for land-, vann og naturressurser, bevaring og utvikling av egen kultur, religiøse skikker og vern av hellige landområder/steder. For Metodistkirken i Norge, betyr det en særlig solidaritet med og støtte til det samiske folks kamp for tilsvarende rettigheter i Norge/Sápmi.
2) Metodistkirken i Norge støtter Sametingsrådets ønske om å få etablert en offentlig sannhets- og forsoningskommisjon etter internasjonal modell. Tiden er inne for en granskning av fornorskingsprosessen og dens konsekvenser for det samiske folk og deres kultur og levekår gjennom generasjoner – og helt fram til i dag.
3) Årskonferansen ber Metodistkirken i Norge søke tettere kontakt med Sametinget og andre relevante samiske institusjoner/organisasjoner med tanke på informasjon og kontakt angående aktuelle samepolitiske saker som for eksempel Fosen og Repparfjord og andre saker knyttet til naturinngrep med konsekvenser for samisk befolkning.
5) Metodistkirken i Norge er glade for at vi, ved at Trondheim Metodistkirke åpnet sine dører for det historisk viktige, første samepolitiske møtet i februar 1917, har skrevet oss inn i og blitt en del av det samiske folkets stolte historie i Norge/Sápmi.
Vi gratulerer vår gode lutherske venn, domprost Ragnhild Jepsen med utnevnelsen til ny biskop i Bjørgvin! Vi får bare glede oss med bergenserne, selv om Ragnhild vil bli savnet både i Nidarosdomen og i det felleskirkelige miljøet i Trondheim.
Metodistkirken i Trondheim hadde gleden av å ha besøk av domprost Ragnhild i februar 2018. Da sa hun i sin preken, på sin praktfulle Hallingdals-dialekt, blant annet:
– Å følgje Jesus inneber å stå saman med vår bror og syster som lid som følgje av ulukke, vondskap eller urett. Å vere med dei som har lagt ut på farefulle reiser for å finne redning. Vi skal ikkje forbanne dei som vil oss vondt. Vi skal ikkje forbanne det som er vondt. Men vi skal møte det med det lyset som vil godt, sa Ragnhild.
I vår hjemmesides referat fra gudstjenesten, ble det også fortalt at:
«Da hun senere i gudstjenesten vakkert messet innstiftelsesordene for nattverden (første gang de er sunget i Trondheim Metodistkirke?), var det som en manifestasjon av omkvedet på gudstjenestens avslutningssalme:
«För himmelens portar har öppnats
och ljuset från himmelen strålar hit ner.
I världen har mörkret skingrats
och änglaskarorna ler»
PRESENTERES IDAG
Det var tre kandidater til bispestillingen i Bjørgvin; sokneprest Kjersti Gautestad Norheim, domprost Ragnhild Jepsen og sokneprest Sunniva Gylver. I Kirkerådets avgjørende stemmerunde torsdag 9. februar, fikk Ragnhild åtte stemmer, Sunniva Gylver seks stemmer og Kjersti Gautestad Norheim tre stemmer.
Ragbhild blir presentert som biskop i Bergen Domkirke fredag 10. april kl. 12.00. Den presentasjonen blir streamet på Den norske kirkes hjemmeside : https://www.kirken.no
Selve vigslingen og innsettelsen av biskop Ragnhild skjer ved en gudstjeneste i Bergen Domkirke 16.april, hvor blant annet kong Harald vil være til stede.
Vi ønsker Ragnhild Jepsen alt godt i tjenesten som biskop!
Vi gratulerer metodisten og superartisten Beyoncé med nattens fire nye Grammy-priser. Dermed er «Queen Bey» den artisten som har vunnet flest priser i Grammy-showets historie. Beyoncé er medlem av St. John’s Dowtown United Methodist Church i Houston, Texas. Der hadde hun også sin første solopptreden som sanger.
Beyoncé har nå vunnet 32 Grammy-priser etter at hun søndag vant prisen for beste R amp; B-låt med «Cuff It», beste dance/electronic-låten «Break My Soul», beste tradisjonelle R amp; B-oppføring med «Plastic Off the Sofa» og for albumet «Renaissance».
I takketalen sin takket Beyoncé både Gud, familien og sin onkel Johnny som døde av AIDS. Og ikke minst takket og hyllet hun det «skeive samfunnet» som har vært en sterk inspirasjon til albumet «Renaissance». Her drar Beyoncé veksler på flere musikalske stilarter innen afroamerikansk og «skeiv» musikk, som hous, techno, disco og drag-ballroom-musikk. Hele albumet «Renaissance» er beskrevet som «et kjærlighetsbrev til homofile», og sporet «Break My Soul» er i ferd med å få status som en hymne for homofile.
METODISTEN
Sangeren, skuespilleren, danseren, plateprodusenten og forretningskvinnen Beyoncé, eller Beyoncé Giselle Knowles-Carter som hennes fulle navn er, er altså medlem av St. John’s Downtown (United) Methodist Church i Houston, Texas.
Det var i denne kirken hun som jentunge hadde sin første solopptreden som sanger, og i miljøet rundt kirken oppsto også Rythm & Blues-gruppa «Destinys Child» hvor Beyoncé var frontfigur. Denne gruppa ble hennes springbrett mot solokarriere og supermegastjernestatus.
Beyoncé holder kontakten med sin barndoms/ungdoms kirke i Houston. Den profilerte hovedpresten i kirken, Rudy Rasmus, er venn av familien, og har kjent Beyoncé siden hun var baby. Det var også han som viet Beyoncé og rapperen Jay-Z i New York i 2008. (Paret holder fortsatt sammen, og har tre barn.)
St. John’s Downtown (United) Methodist Church er en av de største metodistkirkene i Texas, med en meget mangfoldig og sammensatt medlemsmasse; det gjelder både rase, klasse, kjønn og seksuell legning.
Beyoncé sammen med pastor Rudy Rasmus under utdeling av mat til orkanofre i Houston i 2017.
Beyoncé og hennes veldedige stiftelse(r) støtter flere sosiale prosjekter hvor også St. John’s Downtown Methodist Church er involvert. Etter orkanen Harveys herjinger i Texas i 2017, besøkte Beyoncé St. John’s og snakket med ofre for uværet og deltok i utdeling av mat og klær. Da sa hun blant annet et «nå er jeg hjemme. Denne kirken er mitt hjem».
Beyoncé er kort og godt megastor. Hun har tallrike listetopper og har solgt over 200 millioner plater. Hun sang ved innsettelsen av president Obama i 2008, og har opptrådt i pauseshowet under Super Bowl tre ganger. Beyoncé har millioner av følgere på ulike sosiale medieplattformer, og et enkelt googlesøk på hennes navn gir over 356.000.000 treff. Vil du vite mer om henne er det derfor ikke vanskelig….
I dag, mandag 6. februar, er samenes nasjonaldag. Vi gratulerer også i år alle samer i Trondheim, Norge og hele Sápmi med nasjonaldagen med «bursdagsvideoen vi først publiserte for noen år siden. I år vil vi også understreke vår støtte til samenes kamp for å bevare og styrke sin identitet, språk og kultur, og vår støtte i striden rundt vindkraftverkene på Fosen! Du kan se bursdagsvideoen her:
Klikk på «play»-knappen midt i bildet.
100 år etter det historiske møtet, på sin årskonferanse i 2017 vedtok Metodistkirken i Norge en støtte til det samiske folkets fortsatte kamp for rettferdighet.Iuttalelsen heter det blant annet:
«Metodistkirken i Norge, som del av The United Methodist Church, erklærer sin støtte til urfolk over hele verden i deres kamp for sosial rettferdighet og kampen for land-, vann og naturressurser, bevaring og utvikling av egen kultur, religiøse skikker og vern av hellige landområder/steder. For Metodistkirken i Norge, betyr det en særlig solidaritet med og støtte til det samiske folks kamp for tilsvarende rettigheter i Norge/Sápmi.»
«Metodistkirken i Norge støtter Sametingsrådets ønske om å få etablert en offentlig sannhets- og forsoningskommisjon etter internasjonal modell. Tiden er inne for en granskning av fornorskingsprosessen og dens konsekvenser for det samiske folk og deres kultur og levekår gjennom generasjoner – og helt fram til i dag.»
Vedtaket ble gjort i erkjennelse av at vi som kirke, heller ikke i Norge, være feststemt og uforpliktende for urfolk inntil de «står i veien» for storsamfunnet og konkurrerende næringsinteressers jakt på kortsiktig profitt.
Det norske storsamfunnet har ingen ærerik historie i forhold til landets samiske befolkning. En massiv og undertrykkende fornorskingsprosess tok fra midten av 1800-tallet sikte på å utslette samisk kultur og identitet. Samisk kultur og levemåte, ja samene selv ble ansett som mindreverdige. Både skole, kirke, forsvaret, næringsliv og andre samfunnsinstitusjoner ble brukt som fornorskningsredskaper. Denne prosessen ter uttrykk for holdninger og handlinger over for samene som vi som menighet, kirke og medmennesker dypt beklager og som vi selvfølgelig tar sterkt avstand fra.
Del av samefolkets stolte historie
Utsendingene til samemøtet i 1917, fotografert utefor og inne i den gamle Metodistkirken som sto på samme sted som dagens kirke.
Dagens metodister i Trondheim er både glade og stolte over at kirken vår i 1917 ville åpne sine dører for samene og historiens første samepolitiske møte som ble arrangert 6. -9. februar. Landsmøtet fant sted i den gamle Metodistkirken på Cicignonsplass. Den lille, hvite trekirken sto på samme sted som dagens kirke som ble bygget i 1927.
Vi er som menighet takknemlige for professor Peder Borgens meget viktige og grundige arbeid med å dokumentere bakgrunnen for, og gjennomføringen av samemøtet i 1917. Hans forskning har tilført mye ny kunnskap og forståelse. Dette har bidratt til å styrke forståelsen av møtets vitkighet og samisk identitet.
Trondheim Metodistkirke ser meget positivt på at Metodistkirken for alltid er skrevet inn i det samiske folks historie og dets kamp for rettferdighet. En samisk bibel har siden 1997 ligget på alteret i kirken. Vi markerer alltid nasjonaldagen, også i år, med å flagge det samiske flagget på kirkeveggen, ved siden av minneplaketten om det historiske samemøtet.
Denne plaketten er vakkert lyssatt, og den formelig svever på kirkeveggen i vintermørket:
Minnetavlen er laget av den samiske kunstneren Mathis Nango. Den er støpt i bronse og formet som en trekant. Trekanten er i flere kulturer et kvinnelig symbol, men i denne sammenhengen tenkte Nango trekanten primært som et symbol som forener det religiøse og det samiske. Trekanten kan både være et symbol på den treenige Gud og på det flyttbare samiske teltet; lavvoen.
Midt i minneplaten ses tre samiske symboler, støpt som sirkler. Inne i sirklene er det farget glass i primærfargene. Den største sirkelen viser symbolet for solguden som også kan være symbol for Gud. Den midterste symboliserer fargene i sameflagget. Den nederste sirkelen viser en detalj fra en vandrestav fra Luleå-Lappmark hvor den samiske lederen Elsa Laula Renberg ble født.
Inskripsjonen er både på samisk og norsk. Den norske teksten lyder:
«SAMEFOLKETS DAG
6. – 9. februar 1917 ble det første landsmøte for samer holdt her. Initiativtaker til møtet var Elsa Laula Renberg. Daniel Mortensen ledet møtet. Møtet bidro til at samene i de ulike land organiserte seg, og møtet danner grunnlaget for feiringen av samefolkets dag 6. februar. Minneplaten er reist 6. februar 1997.
Det samiske flagget
Det samiske flagget er felles for alle samer, uansett hvor de bor. Flagget har de samiske fargene rødt, grønt, gult og blått.; de samme fargene som brukes i samedrakten. Hver farge har sin egen symbolikk. I tillegg symboliserer de fire fargene også at samene lever i fire land; Norge, Sverige, Finland og Russland. Sirkelen er et sol- og månesymbol. Solringen er rød og måneringen blå.
Det samiske flagget henger på kirkeveggen vår 6. februar!
Flagget skal være inspirert av den samiske «trolltrommen» runebommen, og diktet «Beaivvi bártnit» av sørsamen Anders Fjellner (1795–1876). I dette diktet framstiller Fjellner samene som solas sønner og døtre.
Flagget ble formgitt av den samiske kunstneren Astrid Båhl fra Skibotn i Troms og offisielt godkjent i 1986 på den 13. nordiske samekonferansen i Åre i Sverige.
—
"Vi ønsker å være en trygg, åpen, inkluderende og fordomsfri menighet for alle mennesker. Alle betyr ALLE for oss! Kirka vår er åpen for Gud, for livet, for verden – og for deg!"