GRATULERER MED 354-ÅRSDAGEN, SUSANNA!

I dag feirer vi bursdagen til Susanna Wesley som ble født 20. januar 1669 I London. En sterk kvinne som sprengte i alle fall noen grenser og normer i sin samtid. Susanna kalles med all mulig rett “metodismens mor”, ettersom to av hennes sønner ble vår kirkes grunnleggere, brødrene John og Charles Wesley.

Metodistkirken i Trondheim har nylig etablert «Susanna Forum», et møtested i skjæringspunktet mellom kirke/tro, kultur og samfunn, og fant det passende å knytte det til Susanna. (nederst i denne artikkelen finner du vårens program for Susanna Forum!)

Susanna la nemlig stor vekt på utdannelse og kunnskap. Hun hadde fått en uvanlig god utdannelse på en tid hvor kvinner gjerne bare skulle giftes bort. Hennes far oppmuntret henne også til selvstendig tenking, og til å utfordre holdninger og synspunkter hun ikke delte. Susanna underviste selv sine barn seks timer daglig. (Hun fødte 19 barn, hvorav 11 vokste opp). Hun sørget for å gi alle barna god utdannelse og interesse for både kirkeliv og samfunnsliv. Uhørt nok i samtiden, ga hun døtrene nøyaktig samme utdannelse som sønnene.

Nå skal vi ikke gjøre Susanna til en helgen. Hun var et barn av sin tid, og denne artikkelen gir et interessant tidsbilde: https://www.umc.org/en/content/mother-knows-best-parenting-tips-from-susanna-wesley Og Susannas regler for barneoppdragelse inneholder nok en del punkter som slett ikke er gangbare i dag:

Susanna Wesley’s Rules for Raising Godly Children: *Eating between meals not allowed. *Take medicine without complaining. *Obey parents (break their self-will). How will they ever obey God if they do not obey their parents? *Teach them to pray as soon as they can speak. *Require all to be still during Family Worship. *Teach them to cry softly so as not to disturb others. *Give them nothing that they cry for. *To prevent lying, punish no fault which is first confessed and repented of. *Never allow a sinful act to go unpunished. *Never punish a child twice for a single offense. *Comment and reward good behavior. *Any attempt to please, even if poorly performed, should be commended. *Preserve property rights, even in smallest matters. *Strictly keep all promised. *Teach children to fear the rod.

STERK OG STA

Noe av det vi liker mest ved Susanna er hennes sterke vilje. Hennes far var en dissenterprest, altså utenfor Den Anglikanske kirke (Church of England), men allerede i ung alder valgte Susanna å gå inn i den anglikanske kirken, et opprør hennes far godtok.

Og vi har sans for at Susanna trosset sin ektemann Samuel og nektet å si det forventede «amen» etter Samuels aftenbønn når han i 1701 begynte å inkludere Englands inngiftede, protestantiske kong William III i bønnen. I den meget opphetede striden rundt Englands trone, mente Susanna nemlig at den katolske kong James II, og prins Charles Edward Stuart (Bonnie Prince Charlie) etter ham, for å være de rettmessige monarker.

Hennes “amen-nekt” skapte store ekteskapåelige bruduljer, men Susanna firet ikke på sitt standpunkt. Så ille ble det mellom ektefellene at Samuel nektet å dele seng med Susanna og rasende erklærte: «You and I must part; for if we have two kings, we have two beds»

Men Susanna holdt uansett fortsatt på sitt, og det gikk så langt at Samuel reiste i sinne og frustrasjon hjemmefra i nesten et år! Ekteparet fant ikke sammen igjen før dronning Anne ble regent i 1702 – som anglikansk ble hun ble et kompromiss begge kunne akseptere. Og ni måneder etter at Susanna og Samuel ble gjenforent,  ble vår kirkefar John født. Og takk for det…

Det finnes en rekke artikler og masse informasjon om Susanna på nettet. Her er bare en henvisninger til en underholdene blogg-artikkel: https://prodigalprof.com/tell-me-a-story/susanna-wesley/ og en til : https://mylordkatie.wordpress.com/2011/12/17/susanna-wesley-mother-of-methodism/

Men søk gjerne opp mer informasjon for å få et utfyllende bilde av dagens fasinerende «bursdagsbarn»!

Her er pogrammet for Susanna Forum våren 2023:

REFLEKS TIL UKRAINA!

Vår spontante todagers lynaksjon “refleks til Ukraina» rett før jul, innbrakte 4490 kroner. Beløpet er nå omsatt i refleksuitstyr, og sendt til Ukraina. Takk til alle som bidro, og takk til Posten som fortsatt ikke tar betalt fir hjelpesendinger til Ukraina!

For en uke siden sendte tilsynsprest Knut Refsdal de første 50 refleksvestene, betalt av oss, til Ukraina. Idag har vi selv sendt to store pakker med flere refleksartikler far Trondheim. Til sammen har menigheten vår dermed bidratt til at ca. 120 vester og 20 refleksarmbånd / hodelykter (inkludert noen vestyer/armbånd som ble levert til kirken) forhåpentlig kan gjøre det litt tryuggere for ukrainere å bevege seg utendørs i mørket. Refleksaksjonen var en spontan reaksjon på en oppfordring fra vår biskop Christian Alsted, som grunnet krigen også er (midlertidig) biskop for Metodistkirken i Ukraina.

Vi sendte refleksvestene til Metodistkirken i byen Uzhhorod i vest-Ukraina, helt på grensen mot Slovakia og Ungarn. Tankevekkende at det bare er 28 timers biltur fra Trondheim. Vår kontaktmann der, er presten Oleg Starodubets. Han var sammen med sin kone Yulia (også metodistprest) prest i hovedstaden Kyiv da Russland startet invasjonen og krigen mot Ukraina. De arbeider nå i relativt fredelige vest-Ukraina med å hjelpe flyktninger, og formidle hjelp og bistand til sine medborgere i krigsområdene.

Uzhhorod ligger i en fattig del av Ukraina. Byen har normalt ca 112.000 innbyggere, men det antallet er nå mer enn doblet som en følge av flyktningestrømmen fra de krigsherjede områdene. Byen har så langt unngått direkte krigshandlinger, og flere hjelpeorganisasjoner jobber herfra med å sende hjelp videre inn i landet.

KLAR, FERDIG – LUKAS!

Fra januar til et stykke ut i april, skal vi lese hele Lukas-evangeliet. Presten vår Christina Thaarup har satt opp en leseliste, som legger opp til at skal lese et kapittel ( noen uker to) hver uke – og så vil hun hente sine prekentekster fra leselisten for den aktuelle uken/søndagen.

Å lese hele Lukasevangeliet i sammenheng i løpet av 15-16 uker, og høre Christinas prekener, vil gi oss en bedre forståelse av helheten i Lukasevangeliet, og hva Lukas ville og mente. Og etter leseplanen skal vi helst ha lest første kapttel til søndag 1. januar (da har vi ikke gudstjeneste) og kapttel 2&3 til søndag 8. januar – og da har vi gudstjeneste. Så det er bare å sette igang!

Hvilken sammenheng prekeneekster står i, den såkalte konteksten, er viktig for vår bibelforståelse – og hvordan vi mottar og oppfatter teksten. Først er det viktig og nyttig å se på den enkelte lignelsens og bibelfortellingens kontekst, altså i hvilken sammengeng de fortelles og hva som skjer og blir sagt like før og etter. Men også tekstens/evangeliets historiske kontekst er viktig, i hvilken sammenheng / situasjon er teksten, i dette tilfellet Lukasevangeliet, skrevet? Hvem var mottakerne / målgruppen? Hvordan var de religiøse, sosiale og politiske forholdene? Hva ønsket Lukas å framheve – og hvorfor?

Men en tekst får egentlig mening først når den møter en leser eller tilhører – og da blir også vår egen historiske kontekst viktig. Hvordan kan / skal en snart 2000 år gammel tekst forstås i dag? Av oss? Hva gjør teksten relevant i den virkelighet og sammenheng vi lever?

.

JULAFTEN-GLIMT

Etter flere år med pandemi og stengt kirke i julen, var det flott å kunne samles til julaftengudstjeneste igjen, ledet av presten vår, Christina Thaarup. Gledelig mange satte pris også på muligheten til å starte julefeiringen i kirken, og 86 store og små fikk oppleve en veldig fin gudstjeneste med flott musikk, solosang – og en nostalgisk-sjarmerende og engasjerende «analog preken» hvor prest Christina fortalte juleevangeliet på flanellograf! Takk til Christina, Seiki (fiolin) og Takako (orgel og klaver) Ueno , Tine Solligård Brekstad (solosang) og Sven E. Nørsett (klaver).

Vi har satt sammen en liten video med redigerte glimt fra julaftengudstjenesten. Forhåpentligvis til glede både for de som var tilstede, og de som kanskje har lyst til å se hvordan vi hadde det! Uansett, fortsatt god jul til ALLE!

Klikk på «play-knappen» midt i bildet for å se videoen.

GODE TEGN I ADVENT

Det er en stund siden vi var så mange som 40 til gudstjeneste, men det var vi 11. desember, der både små og store ble både aktivert, engasjert og fascinert, for det var vakkert, visuelt, verdig og oppbyggelig.

Synnøve (Sivertsen) ledet gudstjenesten som hun hadde planlagt rundt norske tegnspråk-tegn for en rekke sentrale ord knyttet til advent og jul, som blant annet glede, ankomst, Jesus, vennskap og lys.

Gjennom korte videosnutter og Synnøves egen «framføring»,  fikk både enkeltord og sammenheng en ny dimensjon. Mange av de som var i kirken fulgte også oppfordringen om selv å utføre tegnene; noe som forsterket opplevelsen av både innholdet / betydningen og et sterkt gudstjenestefellesskap. For de av oss som har privilegiet å både høre og se, ble gudstjenesten rett og slett en stor berikelse. Tegnspråkets vakre visualisering bidro til å utvide forståelsen og opplevelsen av adventstidens mening.

Mellom sekvensene med tegnspråk, ble det sunget salmer/sanger, flott akkompagnert av Sven Egil Nørsett.  Et stemningsfullt luciatog innledet gudstjenesten. ( se video under!) Og nyinstallerte varmepumper ga en varm kirke, selv om det var veldig friske kuldegrader ute!

Trykk på «playknappen» for å se video av Luciatoget! (video: Ingerid Marie Hoggen)

Etter gudstjenesten ble juletreet pyntet, mens kirkesalen summet av prat og latter over kaffe, te saft og det som av flere ble kåret til «verdens beste lussekatter».

VI HEIER PÅ CURZON ASHTON FC!

Fotballklubben Curzon Ashton FC spiller i engelsk sjettedivisjon. Men tirsdag (15.11) spiller de returmatch i FA-cupen mot Cambridge United fra tredje divisjon! Og som gode metodister heier vi på Curzon Ashton, for den klubben har metodistiske røtter!

Den halvprofesjonelle klubben spilte, til bookmakeres og «alles» overraskelse uavgjort (0-0) hjemme på Teamside Stadium mot Cambridge i FA-cupen søndag 6. november. Det betyr at det må spilles returkamp for å avgjøre hvem som går videre til FA-cupens andre runde. Den kampen spilles i Cambridge kl. 20.45 (engelsk tid) tirsdag kveld, 15. november. Curzon Ashton er svært langt fra å være favoritter, men gode metodistvibber fra Norge skader uansett ikke!

Curzon Ashton FC spiller i The National League North, som altså er nivå /divisjon seks i den engelske fotballpyramiden. Lagene der befinner seg velsignet og befriende langt fra Premier League og det nærmest groteske lønnsnivået og stjernehysteriet som preger både den og andre europeiske toppserier. Noen av oss vil mene at Curzon Ashton er mye nærmere den ekte fotballens  og fotballgledens «sjel»! Laget spiller i blå hjemmedrakter, mens bortedrakta er svart/rosa-stripet.

Byen Ashton-under-Line har ca 50.000 innbyggere og ligger bare en halvtimes togtur fra Manchester og storklubbene United og City. hvor enkeltspillere kan håve inn 400.000 – 600.000 pund (4,5-6,6 millioner kroner)  i uka. I gjennomsnitt får spillerne i Curzon Ashton FC betalt ca. 350 pund (3850 kroner) i uka.Hvis meldinger om f.eks Erling Haalands lønn i Manchester City stemmer, så tjener han mer pr. time (!) i døgnet enn en Curzon Ashton-spiller gjør på et år…

Teamside Stadium har vært klubbens hjemmebane siden 2003, og har en publikumskapasitet på  4000 tilskuere fordelt på 527 sitteplasser og 3473 ståplasser.

METODIST-RØTTER!

Curzon Ashton FC er en relativt ny klubb. Den ble stiftet i 1963 da to lokale klubber gikk sammen. Den ene av disse var Curzon Road Methodist Football Club! Kirken / kapellet i Curzon Road er ikke i drift og menigheten er trolig på et tidspunkt nedlagt og gått inn i en annen lokal metodistkirke. Det er foreløpig også stort sett det eneste vi vet om klubbens metodistiske røtter, men hjemmesiden har et bredt researcharbeid på gang, med forespørsler til flere mulige kilder i England og Manchesterområdet.

Som hjemmesiden tidligere har fortalt, var det slett ikke uvanlig at engelske kirker hadde sine egne fotballag. Sport ga ungdom noe å gjøre, og bidro til å holde dem unna trøbbel. Både Aston Villa og Everton / Liverpool kan føre sin historie tilbake til metodistkirker!

(artikkelen vil bli oppdatert)

KJÆRLEIKEN DØYR IKKJE

«På ein dag som dette ser eg ikkje etter eit glansbilete av mennesket» sa preses i Den norske kirke, biskop Olav Fykse Tveit på kveldsgudstjenesten vår på allehelgens-søndagen 6. november. Også liv som gikk i stykker og mislyktes, er i nådens lys på allehelgendagen, undertstreket han.

En dag han understreket kan utløse mange tanker og følelser hos oss: «Vi kjenner på eit vemod, kanskje tung sorg, eller eit tomrom som ikkje lar seg så lett fylle.  Men dette er også ein dag som får fram det vakre. I musikken, i tekstar, i lys, i blomar, som vi tar fram og minnest det vakre og gode dei gjorde og var, og som vi gjerne tar vare på.

For det tek slutt, dette livet i denne verda. Døden bryt dei relasjonane vi har hatt. Men noko kan vi ta med oss vidare. Minnene. Frøa dei sådde. Smila som sette seg i sinnet. Kjærleiken dør ikkje», fastslo Fykse Tveit.

Forutgående nåde

Bare noen timer før han kom til gudstjenesten vår, hadde han fått beskjeden om at den gode vennen, nrk-journalisten og forfatteren Tomm Kristiansen brått var død. «Tom har med si forteljarstemme skapt så mange bilete for vårt indre auge av Afrika og av mykje anna, ikkje minst menneske og vår Gudstru som kjem for meg i kveld», sa Fykse Tveit og fortsatte: «Denne veka låg det ei bok på pulten min frå han, «Afrika på 200 sider», med ei helsing frå Tomm inni: «En hilsen fra en del av verden du kjenner! Jeg fant Gud der, og han hadde vært der lenge.» Dette er jo god metodistisk teologi om den forutgående nåde. Gud er der før oss, sa preses.

På godt og vondt

«Det er noko tvetydig over menneskelivet som også vert sterkt synleg og merkbart for oss i møte med døden. Det vakre tek slutt. Og vi bør bli ærlege i møte med døden. Vi kan ikkje pynte på noko eller endre noko meir då», sa Fykse Tveit i sin preken. «Slik kan ein allehelgensdag med feiring av dei døde bli litt skakk eller litt halv. Vi kjenner menneske på godt og vondt».

«Dette er helgnane sin dag. Kven dei nå måtte vere. I vår lutherske kyrkjetradisjon, som har vore tilbakehalden med å feire så mange helgenar, er det nokon vi har høyrt om. Her er i Trondheim er vi ved Heilag Olavs grav, og vi vert stadig minna om det. I det økumeniske arbeidet markerte vi også ikkje-kanoniserte helegenar, så som Dietrich Bonhoeffer, Martin Luther King og Moder Theresa», sa Fykse Tveit. «Det er mange som har gitt oss gode førebilete. Nokon ved måten dei levde på. Nokon ved måten dei døydde på, og korleis deira minne vart eit frø som vaks til noko mykje større etter deira død».

Preses prekte ut fra Lukas’ versjon av bergprekenen (6:20-23), en tekst som med sine saligprisninger nesten kan oppleves provoserende rett fram om det motsetningsfulle i livet.

«Sæle de fattige!»
«Sæle de som no svelt!»
«Sæle de som no gret!»
«Sæle de som vert hata, spotta og kasta ut…!»

«Det er ikkje dei mektige, dei perfekte, dei priviligerte, dei stødige, dei sterke som vert tiltalte», poengterte Fykse Tveit og utydypet bruken av ordet «sæle» («salige») I engelske bibeloversettelser bruykes ghjerne «blessed» (velsignet). Men det greske ordet «makarioi» kan også oversettes med «lykkelig».

Håp, her og nå

«Det er eit ord som kan verke provoserande, fordi ein opplever at det nettopp ikkje er slik», sa han, men likevel: «Det finst ord som ber meining i seg som kan gje oss det motet som trengst for å sjå det heilage og ukrenkjelge i mennesket, men som også kan få oss til å tru på Guds kraft til å skape forandring», undertstreket Fykse Tveit.  

Vi tenkjer lett at det kristne håpet som Jesus uttrykkje, er eit håp om noko så langt framme at vi ikkje kan sjå det no, bak død og grav. Men det lyser inn i det livet vi lever no.  Og difor vert dette ord som skaper det orda seier. Det vert slik. No. For Gud kan vere noko i ditt liv som gjer deg til meir enn eit tap eller ein tapar, eller ein fortapt», sa han.

Preses Olav Fykse Tveit avsluttet sin preken med noen betraktninger rundt sin favorittsalme «Deg å få skoda», som vi også sang før prekenen etter hans ønske. En eldgammel irsk salme, som kanskje har vært sunget i Trondheim for snart tusen år siden. Fykse Tveit er glad for den nynorske oversettelsen, bortsett fra akkurat åpningsstrofen hvor han synes originaltekstens «Be Thou my vision, o Lord of my heart» tar enda bedra tak i hva det dreier seg om:

«Det er ikkje berre det som eg skal sjå ein gong langt der framme, det er tale om, det som er utanfor tida som er å vere «sæle», eller å vere «salig». Men det er den visjonen, det biletet vi kan bere med oss kvar dag, i vårt indre, og som vi kan la kome til uttrykk i det vi seier, det vi syng, det vi ber – men også der vi går og i det vi gjer. Det kan gjere at det er noko «sælt», noko som ikkje er berre mitt, men Guds – også i mitt liv, hefr og nå», sa preses Olav Fykse Tveit.

Vi feiret også nattverd hvor preses Fykse Tveit og vår prest Christina forrettet og delte ut brød og vin sammen. Og lysgloben ble fulltent av lys.

Etter gudstjenesten tok preses seg også tid til en spørsmåls- og samtalestund, ledet av presten vår Christina Thaarup. Der svarte han på spørsmål både om hva det å være preses innebærer, hva hans ti år som Generalsekretær i Kirkenes Verdensråd har lært ham, om status for «Nådens Fellesskap», homofilispørsmålet og krigen i Ukraina.

En annen som bidro til å gjøre allehelgen-kveldsgudstjenesten til en god opplevelse, var musikeren Henning Sommerro som på kort varsel steppet inn som organist. Hans lekne improvisasjoner til pre- og postludium var bare nydelige. Dessuten tillater referenten seg å si at Sommerros «komp» til min salme «Nåden feiger aldri ut» som avsluttet gudstjenesten, var en sann fryd! (Salmen ble forøvrig skrevet, direkte inspirert av ord som ble sagt under festgudstjenesten for preses i Nidarosdomen 11. oktober 2020).  Jeg gjengir de to første versene, og ikke minst refrenget hvor Sommerro fikk fram «dansefoten» hos flere enn meg… En salig opplevelse!

1) Nåden feiger aldri ut! Du kan snuble, gå på trynet
men for Gud som elsker alle, er du aldri ut av syne!
Slik er Guds kjærlighet.

      Vi kan gråte og danse!
      Vi kan føle og sanse!
     Det er nådens puls som gjelder!
     Det er Guds kjærlighet!

2) Nåden feiger aldri ut! Den har evig datostempel, 
gjelder like godt på gata, som i katedral og tempel.                                                                     
Slik er Guds kjærlighet.

Gudstjenestereferat og foto: Ole-Einar Andersen

Mistet vincent van gogh sin tro?

Søndag 30. oktober har vi ikke gudstjeneste. Desto større grunn til å komme på Susanna Forum i kirken (Wesleysalen) kl. 13.00. Bjørn Gunnar Andersen kåserer om sitt møte med Vincent van Goghs kunst, og viser flere eksempler. Dette anbefales til ny innsikt og oppbyggelse!

(klikk på hvert bilde for å se det større)

Religiøse aspekter ved van Goghs malerier, har lenge vært dysset ned, oversett eller lite vektlagt av kunsthistorikere. Men de senere årene er det en klar tendens til å legge større vekt på dette. Faktum er også at van Gogh var predikant i Metodistkirken en periode i sitt liv, og prekener av ham er bevart.

Dette, og andre spennende ting, får du høre mer om i Bjørn Gunnars billedkåseri som har tittelen «Fra jord til himmel». Ta gjerne med deg venner og kjente, og gi søndagens bytur ekstra mening og innhold!

Det er gratis adgang, og åpent for alle. Anledning til spørsmål/samtale. (Frivillig Vipps for servering av kaffe/te og nystekte kanelboller!

PREMISSET FOR ALT ER KJÆRLIGHET

Grunnlaget for all sann misjon bygger på et ønske om å omsette Guds kjærlighet til handling. Misjon foregår lokalt, nasjonalt og globalt. Premisset for alt vi gjør som kirke og kristne er den kjærligheten som vi har fått. Den skal vi deleogså i handling, sa Emil Skartveit i sin preken på vår misjonsgudstjeneste søndag 2.oktober.

Den nye daglige lederen ved Metodistkirkens Hovedkontor innledet sin engasjerende og utfordrende preken med å innrømme at han selv er en som liker spørsmål bedre enn svar. Kanskje ikke helt i tråd med de klassiske oppfatningene av misjonæren som kom med Svaret og Sannheten i svart/hvitt.

– Derfor måtte jeg tenke over hvilke bibelvers jeg skulle bruke som utgangspunkt for min preken. Jeg måtte finne noe som danner grunnlag for all misjon; Guds kjærlighet, sa Skartveit. Og da ble det to bibelvers om det å elske. Elske sin neste som seg selv.(Les gjerne Matteus 22:34-40 og Jakob2:8)

Vi ga og løp/spaserte inn 10.125 kroner til misjonsprosjektet gjennom kollekt og misjonsløp søndag! Annie Burkeland (bildet) suste forbi alle til stadighet da hun løp den lengste løypa 13 ganger iløpet av de 20 minuttene misjonsløpet varte. Sven Egil Nørsett notere respektable 12 runder i «kappgang» i den korte løypa.

– Kjærligheten er selve basisen for at verden overlever. At vi holder ut. At vi fortsetter å ville, sa Skartveit. Kjærlighet krever handling. Ellers blir det et tomt ord. Kjærlighet krever forpliktelse, ellers sier det ingenting. Kjærlighet må være et fundament for alt vi gjør. Vi elsker ikke fordi vi skal få til noe og skape resultater, men fordi alle mennesker er skapt i Guds bilde.

– Slik er det også i misjonsarbeidet. Vi driver misjon fordi vi er elsket og fått et oppdrag: Selv å elske.  Det forplikter oss igjen på handling, understreket Skartveit.

Han la ikke skjul på at kristent misjonsarbeid har hatt sine mørke baksider. Misjon båret fram av makt og uforstand. Misjon i statens tjeneste. Misjon som redskap i kolonisering, erobring og «sivilisering» av andre folkeslag.

– Heldigvis er det et langt sprang fra dette til oss i dag, sa Skartveit og pekte på Metodistkirkens misjonsbegrep: «Partners in Development». Vi arbeider sammen. Vi er likeverdige partnere i utviklingsarbeid. Vi skal med våre ressurser sette andre i stand til å bruke sine ressurser. Slik bidrar vi sammen til å utvikle et bærekraftig samfunn som setter mennesket i sentrum. Slik kan vi gjøre verden litt bedre, eller som det også er sagt: Skape himmel på jord.

– Vi er kirke her i Norge og globalt. Hver av oss bærer et vitnesbyrd om Kristus igjennom våre liv. Vi trenger en kristen tankegang som holder fast på menneskets ukrenkelige verdi. Vi må holde oppe skapertanken, likhetstanken og omsorgstanken.

– Vi formidler Kristi evangelium. Kjærlighetens budskap. Fredens budskap til en verden som roper etter rettferdighet. Roper etter fred. Roper etter at vi deler, sa Emil Skartveit som avsluttet sin preken med et arabisk ordtak: «I ørkenen er det en synd som er større. enn alle andre: Å vite hvor det er vann å finne, men ikke si fra til andre.»

Referat og foto: Ole-Einar Andersen

"Vi ønsker å være en trygg, åpen, inkluderende og fordomsfri menighet for alle mennesker. Alle betyr ALLE for oss! Kirka vår er åpen for Gud, for livet, for verden – og for deg!"