døpefonten vår stammer fra nidarosdomen

Døpefonten i kirka vår er en «lillebror» til døpefonten i Nidarosdomen; begge tegnet av arkitekt Nils Ryjord som ledet restaureringsarbeidene ved nasjonalhelligdommen. Og døpefonten vår er hugget i bygghytten ved Domen av metodisten og steinhuggeren John Johannesen Gorseth i 1911.  

Både historien og utførelsen gjør vår døpefont til det noen av oss uten tvil vil kalle den fineste og mest spesielle døpefonten i norske metodistkirker – i alle fall en av dem.

Denne artikkelen er basert på et innlegg menighetens tidligere historiker, konservator og kunasthistoriker Eystein Mattias Andersen, nylig har holdt på et seminar om religiøsitetens kulturminner i regi av Fortidsminneforeningen. Selv om Trondheims metodister har vært klar over døpefontens opphav, bidrar Eystein til ytterligere verdifull kunnskap om både døpefonten og historien knyttet til den! Og takk for det!

Nidarosdomens velkjente døpefont i kleberstein fra 1902, er hugget av billedhuggeren Gustav Vigeland etter tegninger av arkitekt Nils Ryjord (1875-1926) ved Nidarosdomens restaureringsarbeider. Langt mindre kjent er «døpefont-slektningen» fra 1911 i Metodistkirken i Trondheim. Også den døpefonten i kleberstein, er tegnet av Nils Ryjord. Ryjord ble assistent ved restaureringen i 1898, bare 23 år gammel, og ledet restaureringsarbeidene fra 1906.

Steinhugger-metodisten

Metodistkirkens døpefont ble altså ikke hugget av den kjente Gustav Vigeland, men av metodisten John Johannesen Gorseth (1867-1928) fra Oppdal. Han ble i 1893 gift i Melhus med Serine Larsdatter Stokke (1869-1946). De flyttet i 1895 til Trondhjem og bosatte seg på Bakklandet. John hadde fått jobb ved restaureringsarbeidene som steinhugger (vi ser ham på gruppebildet fra Nidarosdomen og på utsnittet).

John Gorseth jobbet ved Nidarosdomen frem til januar 1922, og står kanskje bak flere dekorative detaljer på den gamle katedralen. Han gikk trolig veien fra tre til kleberstein, slik flere steinhuggere gjorde. John hadde antagelig opprinnelig vært treskjærer med små dekorative detaljer som spesialitet. De gotiske bladene vi ser på Metodistkirkens døpefont var dermed ikke fremmed for ham. I tillegg til «bladverket» har døpefonten fire forgylte symboler; Alfa, Omega og to Kristusmonogrammer.

Ferie og sene kveldstimer

John og Serine Gorseth ble som mange arbeidere og håndverkere metodist og medlemmer i kirken i Trondheim i mai 1902. John benyttet seg av sin arbeidsplass og kontakter der for å gi menigheten en ny døpefont. Han brukte hele sin sommerferie og sine kveldstimer i Bygghytten ved Nidarosdomen for å hugge menighetens nye døpefont etter Ryjords tegninger. Johns datter har fortalt hvordan hun hver dag gikk ned til Domkirken med mat til sin far. Døpefonten var antagelig ferdig høsten 1911. Det første bildet vi har funnet hvor den er med, ble tatt i ”gammelkirken” julen 1912.

Døpefointen er med på dette bildet fra julen 1912 i gammelkirka vår.

Døpefonten var dermed altså stille til stede i kirkerommet sammen med annet kirkeinventar da det historiske samemøtet fant sted der i februar 1917 (døpefonten vises ikke på bildet fra den gang, men stod til venstre for det metodistiske alteret med prekestol som under møtet fungerte som talerstol).  Døpefonten ble senere med inn i det nye kirkebygget til Metodistkirken i Trondheim i 1925, og er fremdeles i bruk.  

Arv fra vest

Det var ikke uvanlig på den tid Nils Ryjord virket, at arkitekter påtok seg private formgivningsoppgaver. I en del bevarte skissebøker finnes det flere tegninger han utførte til familier og institusjoner i Trondheim. Det finnes ingen fullstendig oversikt over arbeider Ryjord utførte på denne måten. Flere arbeider er derfor ukjente, slik som døpefonten i Metodistkirken. Skissebøkene viser at Ryjord var svært opptatt av ornamenter og detaljer. Det finner vi igjen på døpefonten med gotiske blader langs kanten. Den er i likhet med døpefonten i Domkirken inspirert av den engelske gotikken som preger Nidarosdomen. Arv i fra vest passer jo godt inn i Metodistkirken.

Hipp, hipp Susanna! Førr ei dame!

Idag feirer metodister Susanna Wesley som ble født 20. januar 1669.  Hun holdt aldri en preken, ga ut en bok eller grunnla en kirke, likevel er Susanna kjent som metodismens mor. Ikke bare var hun den yngste av 25 søsken, men hun fødte også selv (minst) 19 barn. 11 vokste opp, og hun inspirerte de to av sønnene, John og Charles, til å bli mektige åndelige ledere – og til å starte metodistbevegelsen som vår kirke er et resultat av!  Førr ei dame!

 United Methodist Communications har laget en kort og fin video om Susanna, og den kan og bør du se her:

Og vi «låner» følgende fra vår kirkes General Commission on Archives & Histrory :

Susanna var selv datter av en fremtredende dissenter-prest. Strålende, vakker og viljesterk, hun hadde en dyp innflytelse på barna sine og dermed på metodistbevegelsen. Hun var den hengivne moren til minst nitten barn, hvorav ti levde til voksen alder.

Da barna var små, utviklet hun en bemerkelsesverdig og effektiv metode for utdanning og åndelig næring. Etter hvert som de ble eldre, skrev hun manualer for dem om emner som Guds egenskaper, Den apostoliske trosbekjennelse og Den Hellige Ånd. John, Charles og de andre barna stolte på hennes kloke råd om åndelige, teologiske og personlige spørsmål.

Her er et knippe Susanna-sitater fra noen av de mange brev hun skrev:

«Som egenvilje er roten til all synd og elendighet, så forsikrer det som verdsetter dette hos barn deres etter elendighet og irreligion; uansett hva som hindrer og ødelegger det, fremmer deres fremtidige lykke og fromhet.» Fra et brev til sønnen John, juli 24, 1732, som beskriver hennes metode for barneoppdragelse

«En kristen burde, og gjør det i alminnelighet, samtale med verden som en fremmed i et gjestgiveri; han vil bruke det som er nødvendig for ham, og glede seg over det han uskyldig kan, men samtidig vet han at det bare er et gjestgiveri , og han vil bare være lite opptatt av hva han møter der, for han tar det ikke for sitt hjem.» Fra et brev til sønnen Samuel, rundt 1704

«Prøv i alle ting å handle etter prinsipper, og lev ikke som resten av menneskeheten, som går gjennom verden som strå på en elv, som føres den veien strømmen eller vinden driver dem.» Fra et brev til sønnen hennes Samuel, oktober 1709

«Ta denne regelen: hva enn som svekker din fornuft, svekker ømheten i din samvittighet, skjuler din følelse av Gud, eller fjerner gleden av åndelige ting; kort sagt, hva som øker styrken og autoriteten til kroppen din over ditt sinn, den tingen er synd for deg, hvor uskyldig den enn er i seg selv.» Fra et brev til sønnen John, juni 1725

«For min egen del, etter mange års søk og undersøkelser, fortsetter jeg fortsatt å betale min hengivenhet til en ukjent Gud. Jeg tør ikke si at jeg elsker ham; bare dette, – jeg har valgt ham for min egen lykke, mitt Alt, mitt eneste gode; med et ord, – for min Gud.» Fra et brev til sønnen John, 1. januar 1733.

Susanna Wesley – metodismens mor

—-









 

























	

Vi er på United Methodist News

Menigheten vår er, som eneste utenfor USA, omtalt i nyhetssaken «Churches face another test with omicron» på United Methodist News. Det er den musikalske orgel-julehilsenen vi fikk fra Cathedral of the Rockies som har vakt vår internasjonale kirkes nyhetsbyrås interesse.

Den forrykende orgelvideoen fra våre venner i Cathedral of the Rockies i Boise, Idaho var ment som en spesiell oppmuntring til oss da det ble klart at vi måtte avlyse våre gudstjenester både og ikke minst på juleaften. Med andre ord hadde videoen med Covid19-situasjonen å gjøre, og det er netopp pandemien og virkninger av den som er tema og utgangspunkt for artikkelen som avsluttes med å fortelle om oss og videoen vi fikk:

Den erfarne og dyktige reporteren Sam Hodges i UMNews står bak artikkelen som beskriver hvordan pandemien (særlig etter omikron-varianten ) har påvirket og utfordret ulike (amerkanske) menigheters arbeid og samlinger. Trondheim Metodistkirke er den eneste menigheten utenfor USA som omtales i artikkelen. Du kan lese hele artikkelen her: https://www.umnews.org/en/news/churches-face-another-test-with-omicron

Har du ennå ikke sett/hørt orgel-julehilsen-videoen hvor organist David Young spiller «Hark the herald angels sing» («Hør den englesang så skjønn») og «Joy to the world», så anbefaler vi at du sjekker denne linken: https://trondheimumc.com/2021/12/23/forrykende-musikalsk-julehilsen-fra-boise-idaho/

Der kan du også lese litt mer om hvordan videoen ble en realitet!

Litt arti’ at videoinitiativet vårt og den flotte hilsenen fra Cathedral of the Rockies har vakt interesse, og nå er blitt gjort kjent for metodister over hele verden!

JULE(AFTEN)VIDEO-ANDAKT!

Det er «tidligkvelden før kvelden», og vi publiserer allerede nå vår jule(aften)-videoandakt som en anledning og oppfordring til å la freden senke seg og «tyvstarte» jula i disse fortsatt merkelige tider. Ingen ting kan erstatte juleaftengudstjenesten vi som kirkefamilie hadde gledet oss til i kirken, men vi håper at denne videoen gjennom musikk, sang, juleevangelium, andakt og velsignelse klarer å formidle noe av lyset, håpet og nåden som ligger i at Gud ble menneske for å være nær oss. Vi er aldri alene!

Derfor stor takk til de medvirkende; menighetens gode venner John Pål Inderberg (saksofoner), Henning Sommerro (orgel og trekkspill), vårt menighetsbarn/konfirmant Sigrid og medlem Sven Egil Nørsett (vokal og piano) og ikke minst vår pastor Christina Thaarup (velkommen, juleevangeliet, andakt og velsignelsen!)

Klikk (evt dobbelklikk) på «play-symbolet» midt på bildet under, for å se videoen!

videoen er redigert av Ole-Einar Andersen

Du finner videoen også på vår Facebookside :

https://www.facebook.com/metodistkirkenitrondheim/videos/874123953284509

og på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=iwvrEAOqzKM

Del den gjerne! Velsignet jul!

FORRYKENDE MUSIKALSK JULEHILSEN FRA BOISE, IDAHO

Spenn fast setebeltene, skru opp volumet  og send nabovarsel! Vi har fått en forrykende musikalsk julehilsen fra Cathedral of the Rockies hvor organist David Young spiller to julesanger – spesielt for oss i Trondheim – på katedralens praktfulle orgel med ca 4000 piper og 67 stemmer.

David Young spiller først den internasjonale megajulesang-hit’en «Joy to the world» som bygger på musikk av Georg Friedrich Händel. David spiller den for oss i en ekstra jublende versjon.

Etter en personlig julehilsen til vår menighet, avslutter David Young musikkvideo-julegaven med et vesentlig nyere verk, komponert i 2019 av organisten Neil Harmon. Musikken er skrevet til den kjente Wesleysalmen «Hark the Herald Angels Sing» («Hør den englesang så skjønn») – og lytter du godt vil du gjenkjenne bruddstykker av den tradisjonelle melodien i dette moderne verket. Et særdeles kraftfullt stykke musikk, i en gnistrende 6/8-takt, som virkelig gjør nytte av det store kirkeorgelets ressurser!

SE VIDEOEN HER: (klikk eller dobbelklikk…)

Orgelet i Cathedral of the Rockies ble bygget av firmaet Aeolian Skinner og innviet ved åpningen av den nye kirken i 1960. I 1983 var orgelet gjenstand for et omfattende restaurerings og ombyggingsprosjekt i regi av orgelbyggerne Balcom and Vaughan. Instrumentet har også gjennomgått forbedringer gjennom 2000-tallet. Spillepulten har tre manualer + pedaler, og orgelet har i dag 67 stemmer og ca 4000 piper.

Han som har stått for opptakene heter Svend Knutsen. Svend er produsent og videoredigerer i Cathedral of the Rockies, og det viser seg at han har familiære forbindelser til Norge og Trondheim! Hans bestefar var norsk metodistprest! Svend har ikke besøkt Norge og Trondheim på godt over 20 år, men vi har forsikret ham om at han er hjertelig velkommen!

PROGRESSIV MENIGHET

Cathedral of the Rockies (Rocky Mountains-katedralen) ligger i byen Boise som er hovedstad i staten Idaho i USA. Byen har ca 230.000 innbyggere og er blant de raskest voksende byene i USA. Cathedral of the Rockies het tidligere First United Methodist Church Boise, og ble grunnlagt i 1872 – de er altså ni år eldre enn vår menighet!

Det er en sentrumskirke (downtown) og Cathedral of the Rockies er en av de større, progressive United Methodist-menighetene i USA.

De fikk betydelig (inter)nasjonal oppmerksomhet sommeren 2020, da de etter politidrapet på afroamerikaneren George Floyd og i tråd med Black Lives Matter-bevegelsen, bestemte å fjerne et stort blyglassvindu i kirken som viste sørstatsgeneralen Robert E. Lee (skulder ved skulder med Abraham Lincoln og George Washington). «Symboler på hvit overlegenhet (ala sørstatsgeneral Robert E. Lee, red. anm) hører ikke hjemme i vårt hellige rom», sa menighetsrådet i sitt vedtak om å bytte ut vinduet med generalen.

Og etter at vindusåpningen har stått tildekket i nesten et og et halvt år, kom det nye blyglassvinduet på plass 7. desember i år. Det viser biskop Leontine T.C. Kelly, den første afroamerikanske kvinne som ble ordinert til biskop i the United Methodist Church. Hun er også, i tråd med eget inkluderende og aksepterende syn, framstilt med en regnbuefarghet LGTBQ+ stola. Leotine T.C. Kelly ble ordinert til biskop nettopp i Catherdral of the Rockies i 1984. (Underveis i prosessen ble også Martin Luther King Jr., og den tidlige borgerretighetsforkjemperen Harriet Tubman vurdert som kandidater til den ledige vindusplassen.) Prisen for det nye blyglassvinduet skal være ca 25.000 dollar eller omkring 225.000 kroner.

SIER VELKOMMEWN TIL ALLE

Hovedpastoren i Cathedral of the Rockies heter Duane Anders, og det er gjennom ham vi har fått ordnet med musikkvideoen. Menigheten har ca 2800 medlemmer, og det ukentlige gudstjenesteframmøtet er drøyt 1300 fordelt på en «contemporary»(moderne) gudstjeneste kl. 10.00 og en «classic»(tradisjonell) kl. 11.00. Menigheten driver også arbeid i bydelen Amity.   

Dagens kirke/katedral ble bygget I 1960, og er en korsformet kirke i nygotisk stil. Den har flere kapeller, men selve hovedkirkesalen har plass til omkring 1000.

På sin hjemmeside møter menigheten folk med denne velkomst-hilsenen:

«We extend a special welcome to those who are single, married, divorced, LGBTQ+, straight, filthy rich, or dirt poor. We extend a special welcome to crying newborns, those who are skinny as a rail or could afford to lose a few pounds.

You’re welcome here if you’re “just browsing,” just woke up or just got out of jail. We don’t care if you’re more Catholic than the Pope, more Methodist than Wesley, or haven’t been in church since little Joey’s baptism.

We welcome soccer moms, Bronco dads, starving artists, tree-huggers, latte-sippers, vegetarians, junk-food eaters. We welcome those who are in recovery or still addicted.

We welcome you if you’re having problems, if you’re down in the dumps, or in need of a prayer. Whether you had church shoved down your throat as a kid, or if you don’t like “organized religion”.

We’ve been there too.

We welcome those who are inked, pierced or both. We welcome tourists, seekers and doubters, bleeding hearts… and you!”

Oversatt og lett redigert blir den slik på norsk:

«Vi sier hjertelig velkommen til de som er enslige, gifte, skilt, LHBTQ+, hetero, søkkrike eller lutfattige. Vi ønsker spesielt velkommen til gråtende nyfødte, de som er skinnmagre,  eller har råd til å gå ned noen kilo.

Du er velkommen hos oss hvis du «bare kirkesurfer», nettopp har våknet eller nettopp har kommet deg ut av fengselet. Vi bryr oss ikke om du er mer katolsk enn paven, mer metodist enn Wesley, eller ikke har vært i kirken siden lille Petters dåp.

Vi ønsker fotballmødre, hockey-fedre, sultende artister, treklemmere, kaffelatte-sippere, vegetarianere og junkfood-spisere velkommen. Vi sier velkommen til de som er i bedring, eller fortsatt er avhengige.

Vi ønsker deg velkommen hvis du har problemer, hvis du er nede på bånn eller trenger en bønn. Enten du fikk kirken dyttet ned i halsen som barn, eller om du ikke liker «organisert religion».

Vi har vært der også.

Vi sier velkommen til de med tatoveringer, piercing eller begge deler. Vi ønsker turister, søkere og tvilere velkommen, folk med et stort hjerte for andre  … og deg!»

Vil du bli bedre kjent med Cathedral of the Rockies, kan du se den «klassiske» gudstjenesten fra 19. desember her:

og den «moderne» gudstjenesten fra 19. desember her: (du kommer litt brått inn, men det er likevel starten på gudstjenesteopptaket)

HJERTEROM FOR JESUSBARNET

Vi har kommet fram til årets siste adventssøndag, 4. søndag i advent. Alle fire lys er tent. Ventetiden er snart over. Det er kun fem dager til julaften.

Gleder du deg? Er du spent? Merker du julestemningen? Eller du stresset? Oppgitt? For mye å gjøre og for lite tid til å gjøre det i? Og hvordan er det med ditt hjerterom, hva er det som tar plass i ditt innerste?

Første søndag i advent stilte jeg oss alle disse spørsmål:

Er det rom hos oss, hos deg og meg til å ta imot Gud som kommer til oss enda en gang i juleevangeliet, i salmer, i bønner, i nærvær, i stillhet, i felleskapet med familie og venner eller er vi dem som sier: Nei, her ikke plass. Alt er opptatt. Finn et annet sted å være, et annet hjerte å finne rom i. Har vi hjerterom for Jesusbarnet? For den store, omfavnende, betingelsesløse kjærlighet som Gud sendte til alle som ville ta imot den for to tusen år siden og som han har sendt til oss hver eneste dag siden den første julenatT?

Jeg skal gjerne være den første til å innrømme at de seneste ukenes nye smitteverns-anbefalinger og påbud på grunn av økt smitte har frustrert meg. Hverdagen har blitt litt vanskeligere, og noe som jeg VIRKELIG hadde gledet meg til, nemlig å feire julaften i kirken sammen med menigheten, blir ikke til noe i år heller. Så utrolig kjipt.

Samtidig vet jeg at det blir jul likevel. En annerledes jul, men fortsatt jul. Med familie. Med god mat og julesang. Med gaver og lek med tantebarn. Jeg har mye å glede meg over. Enda mer å være takknemlig for. Selv i en annerledes julehøytid. Det håper jeg også du har og at du kan se at du har det. For jeg tror at noe av det som virkelig skal kunne åpne opp ditt og mitt hjerterom for Jesusbarnet, Guds fineste gave til oss mennesker noensinne, det er takknemlighet og det er å prøve og løfte blikket. Se stjernene på himlene. Stjernene i vinduene i hjemmene til folk. Julelysene rundt omkring. Lys midt i alt som er mørkt og kan virke mørkt.

I en dansk julesang, med tekst av presten og dikteren Johannes Møllehave og melodi av artisten Anne Linnet, synger vi i første vers:

En stjerne på himlen og flere og flere. I natt føder himlen med jordiske veer. I natt lover himlen at den vil befri oss. Maria på eslet. Med lille Messias.

Det sies så mye i dette første verset. Himmelen var på alerten da Jesusbarnet skulle fødes. Fødes som menneskebarn, slik alle andre menneskebarn har blir født. Med jordiske veer. Eller rier som det heter på norsk. Og likevel, i dette lille barnet ble det også født et løfte. Om befrielse. Om Guds nærvær. Om kjærlighet. Om en annerledes konge som er på vei for å hjelpe mennesker å finne veien hjem til Gud. Til å vite at de, at vi alltid har et hjem der Gud er.

I natt ruger himlen på gleden og freden. Så varsomt i mørket som fuglen i reden. Og freden og gleden nå fødes de i oss. Maria på eslet. Med lille Messias.

Å gi plass i vårt hjerterom til Jesusbarnet, er å gi plass til den fred og glede som englene sang om, som gjeterne fikk ta imot og som Maria gjemte i sitt hjerte, i sitt hjerterom. En himmelsk glede og en himmelsk fred. Storslått og overstrømmende. En varsom glede og en varsom fred. Stille og nesten umerkelig. Begge følelser og opplevelser fødes i oss når vi gir hjerterom for Jesusbarnet. Det store og det lille. Fordi livet rommer begge deler. Fordi vi rommer begge deler. Noen dager kan vi ta imot Guds storhet. Andre ganger er det Guds litenhet som vi klarer å ta imot. Begge deler er fullt ut Gud. Begge deler er fullt ut hans kjærlighet til oss. Den kjærligheten som han sendte til oss første gang en julenatt og som han har sendt og sender til oss hver dag siden.

I det siste verset i julesangen synger vi:

En plass mellom sau, i en stall mellom kyrne. Hun fødte og svøpte den lille i klede. Og hyrdenes glede var stor som Marias. Lys tentes i mørket. Nå fødtes Messias. Nå fødtes Messias Nå fødtes Messias.

Når jeg synger dette verset, eller leser det som det nydelige diktet det også er, så fylles jeg av mange ting: Glede. Fred. Kjærlighet. Og håp. Håp der man ikke først kan tro at håpet skal fødes og finnes. Håpet som noe så sårbart og samtidig fullstendig vidunderlig som et nyfødt lite barn er. Håp, som deles med andre så håpet blir større. Og håpet som, lik lyset, alltid er større enn mørket. Å gi plass for Jesusbarnet i ditt og mitt hjerterom, er å gi plass for håpet. Det trassige håpet. Det usannsynlige håpet. Det levende håpet. Håpet som er Jesus selv.

Immanuel – det betyr Gud med oss.

Med ønsket om en velsignet 4. søndag i advent til oss alle,

Pastor Christina

HJERTEROM FOR GJETERNE

Det har blitt 3. søndag i advent. Vi er enda et skritt og en søndag nærmere julaften og julehøytiden. Stiger spenningen hos deg? Og julestemningen? Jeg håper det.

For de fleste av oss har denne uken vært en uke preget av nye koronarestriksjoner i form av nye påbud og anbefalinger. Utrolig irriterende. For noen veldig frustrerende fordi det igjen gjør hverdag og fremtiden usikker både økonomisk, sosialt og mentalt. Vårt hjerterom kan bli så fylt opp av uro og stress at det er ikke bra for oss i lengden. Er det din virkelighet akkurat nå, så prøv om du kan puste med magen, få ro i kropp og sjel og sinn og be om hjelp når du trenger det. Alle trenger vi hjelp av til, og da er det så viktig og også be om det.

I dag skal vi sammen se på om det er plass i vårt hjerterom til det jeg tror vi kan lære av gjeterne og som jeg tror vårt hjerterom trenger.

Det var noen gjetere der i nærheten som var ute på marken og holdt nattevakt over flokken sin.  Med ett sto en Herrens engel foran dem, og Herrens herlighet lyste om dem. De ble overveldet av redsel. Men engelen sa til dem: «Frykt ikke! Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket: I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Messias, Herren. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe.»

Gjeterne gjør ikke noe uvanlig. For dem er det en helt vanlig natt på jobb. De tar vare på sauene som de har ansvar for. Så skjer det plutselig noe helt utenom det vanlige, noe storslått og rart og forvirrende på en gang. Et englebesøk der midt i den mørke natten. Etter englebesøket får vi vite hva gjeterne da gjør:

Da englene hadde forlatt dem og vendt tilbake til himmelen, sa gjeterne til hverandre: «La oss gå inn til Betlehem for å se dette som har hendt, og som Herren har kunngjort for oss.» Og de skyndte seg av sted og fant Maria og Josef og det lille barnet som lå i krybben. Da de fikk se ham, fortalte de alt som var blitt sagt dem om dette barnet. Alle som hørte på, undret seg over det gjeterne fortalte.

Noe har skjedd med dem. Noe som gjør at denne natten ikke bare blir jobbing som vanlig. Det virker som om at de ganske kjapt bestemmer seg for å sjekke ut det engelen sa, og gå inn til Betlehem. Kanskje er det nysgjerrighet som driver dem? Kan det virkelig stemme det engelen sa? Kanskje er det en overveldende glede og ærefrykt over at de, av alle mennesker, gjennom engelen fikk et budskap fra Gud. Et budskap om håp og glede og frelse. Og at Gud har utvalgt de som verdige til å ta imot det og gi det videre. Vi vet ikke. Det eneste vi er at de etter englebesøket går inn til Betlehem.

Inne i byen finner dem at det engelen sa var sant. For en opplevelse det må ha vært. Den preger dem fortsatt da dem etter en stund vender tilbake til marken utenfor byen og jobben sin:

Gjeterne dro tilbake. De lovet og priste Gud for alt de hadde hørt og sett; alt var slik som det var sagt dem.

Hjerterom for gjeterne fra julenatt handler om være åpen for det budskap som Gud sender vår vei. Også det som kommer til oss helt uventet slik det gjorde det for gjeterne. Kanskje handler det særlig om å være åpen for det som kommer uventet til oss. Det er ikke sikkert vi får oppleve englebud, men det vi kan lære av gjeterne, er å ta imot når Gud plutselig er der med et budskap til oss. Det kan hende Gud kommer til oss på en plass eller til en tid vi ikke hadde forventet han skulle komme, eller at Gud velger en budbringer vi ikke hadde regnet som en mulighet en gang. Vil vi da være åpne for det eller for den som kommer? Har vi hjerterom med åpne hjerter og åpne sinn til også å ta imot det uventede?

Hjerterom for gjeterne handler også om å være nysgjerrige slik de var det. En ting er å ta imot et budskap, noe helt annet er å undersøke det nærmere og la det føre oss der og til dem det måtte føre oss. Gjeterne våger å gjøre noe som er annerledes, til og med nytt, når muligheten er der. Er vi også villige til det? Så trist det ville være om vi avviser budskapet fra Gud fordi budbringeren ikke ser ut som den vi forestilte oss, eller har bestemt oss for kan bringe oss bud fra Gud.

Er vårt hjerterom åpent og nysgjerrig etter mer fra Gud, så tror jeg det faktisk kan hende at vi er de som får besøk av vår tids gjetere også i dag når de har et budskap til oss fra Gud. Kanskje vil vi også være de gjetere Gud sender til andre mennesker med budskap fra han. Et budskap om håp, glede og frelse. For ulik oss mennesker, har Gud ikke en sjekkliste for hvem som er innafor eller ikke når det gjelder hvem som kan få ta imot budskapet om hans evige kjærlighet og gi det budskapet videre. Gud er kun interessert i å vite hvem som åpen nok til å ta imot og nysgjerrig til å gå der han kaller oss å gå.

Å, la oss gå med åpne sinn, som hyrdene til barnet inn. Med gledestårer takke Gud, for miskunnhet og nådebud.

Med ønsket om en velsignet 3. søndag i advent for oss alle,

Pastor Christina

Hjerterom for englene

Det har blitt 2. søndag i advent. Vi er enda en søndag nærmere julaften og julehøytiden. Hvordan har den første adventsuken din vært? Ta et øyeblikk og kjenn etter. Hva fyller mest i deg akkurat nå? Er det ro og fred? Eller stress og for mye å gjøre? Eller er det kanskje mer en blanding av begge deler? Hva trenger du akkurat nå i dette øyeblikk? Og har du tid til å ta deg tid til det? For din skyld så håper jeg at du har det.

Som en del av det å skape hjerterom for Jesusbarnet, skal vi denne og neste søndag sammen prøve å skape hjerterom for dem som var der julenatt da Jesus ble født. Først englene, og så hyrdene eller gjeterne som de heter på norsk.

I juleevangeliet i Lukas evangeliet leser vi at en engel plutselig viser seg for noen gjeter som var ute på marken:

Med ett sto en Herrens engel foran dem, og Herrens herlighet lyste om dem. De ble overveldet av redsel. Men engelen sa til dem: «Frykt ikke! Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket: I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Messias, Herren. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe.» Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang: «Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden blant mennesker Gud har glede i!»

Hva gjeterne har følt og tenkt under og etter englebesøket, det vet vi ikke. Men vi vet hva de gjør. De går inn til Betlehem og søker opp det nyfødte barnet og foreldrene hans. Engelen sier til dem: Frykt ikke! Det er jo lett for en engel å si. Men det er jo ikke merkelig hvis gjeterne ble redde. For et syn det må ha vært. Så merkelig, så annerledes, så skremmende at det ikke å bli redd nesten er unaturlig.

 Og likevel ordene: Frykt ikke! Kanskje fordi engelen vet, at selv om det å møte en engel faktisk kan være skremmende, så kan frykt i seg selv ofte hindrer oss i å ta imot et budskap, ta imot det eller den som er rett fram for oss. I engelens «frykt ikke!» ligger både en oppmuntring til ikke å frykte den som møter dem i stråleglans, og heller ikke, og kanskje enda viktigere, ikke la frykten hindre dem å ta imot det budskap engelen har til dem.

Hjerterom for englene er å prøve og ikke gi frykten, angsten, bekymringen hjerterom. Men i stedet dele den uroen med Gud og med hverandre så den ta mindre plass i oss, i vårt hjerterom. Det er ikke lett, men det er nødvendig, så det blir plass til det som er viktigere.

Engelen forteller gjeterne og oss hva det er, det som er viktigere: Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket. I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Messias, Herren.

En glede som er viktigere enn frykten. Som er stor og som er for alle. Så merkelige ord. Gjeterne har sikkert undret seg. Vi undrer oss. En glede for hele folket. En frelser født i Davids by. Hva vil det egentlig si?

En måte å si det på er med ordene fra denne julesangen: Himmel på jord, En glede så stor, Eg e’skje alene, Her eg bor, Himmel på jord En nåde så stor Eg e’skje alene Her eg bor.

At himmelen har kommet til jorden. For at vi mennesker, du og jeg, skal vite at vi aldri mer skal være alene. Gud har kommet til oss, der vi bor, for å være der vi er. Med glede, nåde, kjærlighet og barmhjertighet.

Hjerterom for englene er også hjerterom for gleden over å være sett, være elsket og aldri mer være alene.

Engelen avslutter sitt besøk sammen med vennene sine. En himmelsk hærskare som lovpriser og synger for noen sikkert veldig forbausa gjetere: «Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden blant mennesker Gud har glede i!» Det var det de sang. Alle englene. Ære være Gud. Vår Far, som er i himmelen. Skaper av himmel av og jord. Stor og mektig.

Englene ber oss løfte blikket. Se til himmelen. Se Guds storhet i oss og rundt oss. Forundres over alt som er til. Sangen starter i himmelen, i evigheten, med en lovprisning til Gud. Og så kommer den ned til gjeterne og til oss – med budskapet om Guds plan for oss. Fred på jorden blant mennesker. At vi skal leve med hverandre som Gud fra evigheten har tenkt det. Fred mellom oss. Fred i oss. Vi, mennesker som Gud har glede i. Som Gud elsker. Som Gud i Jesusbarnet er kommet så nær oss som det bare går. Fordi Gud elsker oss så høyt.

Hjerterom for englene er også å ta imot den fred de sang om julenatt og synger om hver eneste julenatt. En fred som kommer til oss fra himmelen, fra Gud selv. I sang. I stillhet. I fellesskap. I skaperverket. I kjærlighet.

Englene sang den(sjelens glade pilgrimssang). Først for markens hyrder; Skjønt fra sjel til sjel det lød: Fred over jorden! Menneske, fryd deg. Oss er en evig Frelser født.

Med ønsket om en velsignet 2. søndag i advent.

Pastor Christina

KREATIV SØNDAG!

Yrende liv og stor kreativitet i kirka vår 1. søndag i advent, da 38 små og store møtte fram til årets juleverksted! I løpet av drøyt to timer ble det laget massevis av julepynt og gaver rundt bordene i Wesleysalen. Juleverksted er praktisk forkynnelse og teologi – og godt fellesskap! De’ e’ triveli’ i Metodistkirka, sjø!

De tre lederne Sissel, Sylvi og Anne Jorunn hadde forberedt mange ulike «verksted-stasjoner», med aktiviteter tilpasset alle aldre. I tillegg til ble det også spist pepperkaker og klementiner og drukket noen liter julegløgg og kaffe! Årets juleverksted levde absolutt opp til forventningene skapt gjennom flere års tradisjon, og forsterket verkstedets posisjon som udiskutabel «gudstjeneste» 1. søndag i advent!

HJERTEROM I ADVENTSTIDEN

Adventstiden er over oss igjen. Fire søndager i desember, som uke for uke tar oss enda litt nærmere julehøytiden. Mye skal skje innen vi kommer så langt. Hus og hjem skal pyntes med stjerner, julenisser og adventslys. Julegaver, julemat og juletre skal kjøpes. Blir det tid for julekort i år, eller blir det en vennlig hilsen i en melding? Hvilke julekonserter skal vi gå på? Blir det julebord i år, eller legger pandemien seg opp i det enda en gang? Så mye å forberede, fundere over, komme seg gjennom. Det er lurt å planlegge noe av alt det som skal skje, slik at det blir en sjans for at juleroen kan innfinne seg når vi når fram til 24. desember.

Ordet advent betyr «komme». Adventstiden handler om adventus Domini, «Herrens komme». Gud selv skal komme til oss mennesker. Vi trenger ikke oppsøke Gud. Gud kommer til oss der vi er. Samtidig står det i innledningen til Johannes evangeliet at:  «Han(Jesus, Guds sønn) kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham.»

For det at Gud kommer til oss, i julens budskap, i det lille Jesus barnet, i hverdagen som den ser ut hos hver og en av oss, er ikke det samme som at Gud blir tatt imot av oss. Gud maser seg ikke på. Kommer kun til den som ønsker han velkommen inn; i hjerte, tanke, sjel og sinn. «Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.»

Adventstid er ventetid, forventningstid. I adventstiden forbereder vi oss på at Herren skal komme. Like lurt som det er å planlegge for alt som skal skje i desember og ikke minst i julen, like lurt er det å planlegge for å kunne ta imot at også denne julen kommer Gud til oss der vi er. I det lille Jesus barnet som fødes i en stall og legges i en krybbe. Da Jesus ble født julenatt, var det ikke rom for hverken ham eller foreldrene hans. I juleevangeliet får vi vite, som du kanskje husker, at Maria og Josef ikke fant husrom noe sted da de kom seg fram til Betlehem. De måtte nøye seg med en stall.

Her kommer vi til det mine adventsrefleksjoner vil handle om denne advent. Et spørsmål til oss alle: Er det rom hos oss, hos deg og meg til å ta imot Gud som kommer til oss enda en gang i juleevangeliet, i salmer, i bønner, i nærvær, i stillhet, i felleskapet med familie og venner? Eller er vi dem som sier: Nei, her ikke plass. Alt er opptatt. Finn et annet sted å være, et annet hjerte å finne rom i.

Har vi hjerterom for Jesusbarnet? For den store, omfavnende, betingelsesløse kjærlighet som Gud sendte til alle som ville ta imot den for to tusen år siden og som han har sendt til oss hver eneste dag siden den første julenatt. Er julens budskap blitt noe som kjører på rutinen? Noe som vi ikke riktig klarer å ta inn lenger, som ikke får bo i hjertet vårt?

Vi kan jo historien. Den er den samme år etter år. Ikke noe nytt der. Men det trenger jo ikke gjøre budskapet mindre verdt av den grunn. Trenger ikke minske gleden eller storheten i kjærligheten Gud har til oss. Som vi synger det i en kjent julesalme: «Jeg er så glad hver julekveld, for da ble Jesus født; Da lyste stjernen som en sol og engler sang så søtt.»

Selv om budskapet er det samme, er det like stort og nådefullt hver julekveld. Men å ta imot det, la det synke helt inn og forme oss, krever noe av oss. At vi tar imot Gud som enda en gang kommer til oss i julens budskap. At vi finner plass til budskapet og ønsker det, ønsker Gud velkommen inn. Også i år.

Min oppmuntring til oss alle denne adventstiden, er å kjenne etter og gi plass til, og lage hjerterom for Jesus barnet, så at hele fylden av julens budskap kan få ta bolig i oss når vi kommer fram til julaften. Ta sakte skritt, dag for dag, som åpner våre hjerter sa at vi kan si: «Her, Jesus, her er det plass, her er det hjerterom for deg og for din kjærlighet til meg.» Det finns forskjellige måter å gjøre det på, like forskjellige som vi mennesker er forskjellige. I julesalmen fra i sta tennes det lys: «Da tenner moder alle lys så ingen krok er mørk; Hun sier stjernen lyste så i hele verdens ørk.»

Kanskje det var noe å prøve, tenne et lys og sitt i stillhet i 5 minutter og se lyset brenne. Eller ta kopp kaffe/te/varm sjokolade og lytte til en julesalme på mobilen. Stoppe opp og se barn leke og bli berørt av deres glede. Lese juleevangeliet i Matteus eller Johannes og fundere på hvordan disse tekstene sier noe om Guds kjærlighet til oss.

 Hvis det å være i naturen er det som best åpner ditt hjerterom, så vær der jevnlig i adventstiden. Hvis det å være med mennesker er det som åpner ditt hjerterom for Jesus barnet, så vær med mennesker. Er det å være kreativ, så vær kreativ. Er det å være praktisk, så vær praktisk. Uansett hva du og jeg gjør, så la oss denne adventstid skape hjerterom for Jesusbarnet, så også vi helhjertet til jul kan synge: «Jeg holder av vår julekveld og av den herre Krist, Og at han elsker meg igjen, det vet jeg ganske visst.»

Med ønsket om en velsignet adventstid til oss alle.

Pastor Christina

"Vi ønsker å være en trygg, åpen, inkluderende og fordomsfri menighet for alle mennesker. Alle betyr ALLE for oss! Kirka vår er åpen for Gud, for livet, for verden – og for deg!"