Identitet – norsk pass og tysk dåpsfat

kjellw2«Globaliseringen har gjort oss alle til verdensborgere. Det kan virke skremmende. Men det er også reaksjonene og reaksjonene vi i dag ser i form av økt nasjonalisme og voksende fremmedfrykt», sa pastor Kjell Werner Rødder i sin preken søndag 29. januar.

Opplevelsen av en utfordrende og berikende gudstjeneste, ble forsterket gjennom nattverd, og ved at Sunniva Elise (Lystrup) gledet oss med flott sang til eget flygelakkompagnement!

 

sunniva1

Norsk pass – et gullkort

Pastor Rødder avsluttet sin preken med en personlig og sterk henvisning til egen historie. Kjell Werner, sønn av en tysk soldat som sultet i hjel i krigsfangenskap, kom nemlig til selv til Norge fra Tyskland som papirløs liten gutt og «tyskerunge», rett etter krigen.

Pastor Rødder viste menigheten sitt norske pass. Et dokument han setter umåtelig pris på; og som han, og vi, må erkjenne er et privilegert «gullkort» i dagens verden.

­– Passet mitt har sikret meg viktige rettigheter i Norge gjennom et langt liv. Det har gitt meg helsehjelp og behandling til å overleve to hjerteinfarkt; det har gitt meg rett til skolegang, utdannelse og arbeid. Det har gitt meg sosiale og politiske rettigheter i form av valgbarhet til verv og stemmerett.

Jeg er utrolig takknemlig for alt dette. Jeg vet at det ikke var noen selvfølge at jeg fikk passet. Jeg har nemlig aldri hatt noe bevis for at jeg er født, bortsett fra at jeg faktisk står her – men ingen dokumenter, ingen fødselsattest eller noen dåpsattest, sa Kjell Werner. All slik dokumentasjon gikk tapt da familien flyktet for å komme seg unna de framrykkende russiske troppene i Tyskland vinteren 1944/45.

Dåpsfatets historie

Etter å ha vist fram passet, løftet Kjell Werner opp et svartoksydert og slitt metallfat som han før gudstjenesten hadde lagt i døpefonten. Det var fatet han selv ble døpt i, under en hjemmedåp i Tyskland ved juletider 1944. – For meg er dette fatet et «dokument» og et viktig symbol på min identitet, understreket han.

kjellw6xDa Kjell Werner var i tenårene fikk han fatet i posten fra Tyskland, som «arvegods» etter hans farfar. Farfaren hadde pakket fatet, som barnebarnet var døpt i, med på hestekjerren sammen med familiens aller nødvendigste eiendeler da de i januar 1945 gjorde seg klar til å flykte fra hjemgården i det som den gang het Vestpreussen ( i dagens Polen).

­– Fatet ble med gjennom flukten. Fatet var der da farmor ble drept av russiske fly mens hun satt ved siden av farfar på kuskesetet. Fatet var med gjennom uker og måneder i et krigsherjet Tyskland. Farfar tok vare på dåpsfatet helt til sin død og sørget for at jeg fikk det 13 år senere, fortalte Kjell Werner. (Han selv og hans mor flyktet med toget, slik det var organisert for mødre med små barn, og kom etterhvert til Norge som var morens hjemland.)

– Jeg har undret meg og grått mange ganger, rørt av omsorgen og tanken som må ha ligget bak. Tenk at farfar fant plass til dåpsfatet på fluktlasset. Han visste jo ikke om han noen gang ville se meg igjen – og han gjorde heller ikke det, sa Kjell Werner.

Viktig å vite hvem vi er

I Trondheim har vi valgt «Identitet» som overordnet tema for vårsemesterets gudstjenester; identitet som enkeltmennesker, menighet, kirke og samfunn. Tittelen på Kjell Werners preken var «Hvem tror du at du er?».

kjellw7Han innledet med historien om en gutt som ble født i Norge, men allerede som spebarn tatt med av sin mor til Filippinene. Som ungdom søkte han om filippinsk pass for å kunne besøke Norge, landet han ble født i. Men han ble nektet, fordi han både manglet fødselsattest, dåpsattest og annen dokumentasjon og papirer. En historie Kjell Werner selv kunne relatere til, og som i dagens verden gjelder veldig mange.

– Tusenvis av barn, unge og voksne befinner seg i en tilstand der det kan sås tvil om deres identitet. For noen handler de om et villet valg, gjerne etter råd fra «smarte» og kyniske menneskesmuglere, mens det for andre skyldes krigstilstand og nød i hjemlandet eller uklare og manglende rutiner mellom landene i en verden som blir mer og mer globalisert, sa Rødder.

– Men identitet og selvforståelse er viktig for fler enn alle de fortvilte opg desperate som er på flukt i vår tid påpekte pastor Rødder. Å kunne dokumentere sin identitet med gyldige dokumenter er selvsagt viktig for å oppnå rettigheter og sosiale goder. Men identitet handler om mer enn det. Å vite hvem vi er, er livsviktig for hver enkelt av oss – for vår egen selvforståelse og vår opplevlse av tilhørighet. Å komme til rette med hvem vi er, blir heller ikke mindre påtrengende og viktig når det nære og kjente forvitrer og globaliseringen gjør oss til verdensborgere, sa han.

Komplekst samspill

Forskere har skrevet hyllemetere med drøftelser av hva som konstituerer vår identitet, sa Rødder. Mange vil si at ingen av oss er født med en egen identitet, ikke en gang med følelsen av å være et individ. Et spedbarn kan egentlig ikke skjelne mellom seg selv og omgivelsene, men lever i et slags gjensidig avhengighetsforhold til omgivelsene. En symbiose. Når barnet blir sett, elsket og bekreftet vokser det i et komplekst samspill fram en selvforståelse som vi ved slutten av tenårene våger å kalle en identitet. En selvforståelse som i alle fall bygger på to komponenter – kollektivitet (det å høre til, forholde seg til andre, følge de sosiale reglene ) og individualitet/personlighet ( en indre trygghet; forståelse av  at dette er virkelig meg).

Som mennesker lever vi livet i to plan, mente pastor Rødder; det horisontale og det vertikale. Den horisontale tids- og livslinjen handler om hva vi gjør og hvor vi beveger oss mellom de ulike livsfasene. Vi går på skole, får et arbeid, gifter oss får barn, bygger hus, kjøper bil, dyrker våre hobbyer og fritidsaktiviteter. Vi har vendt oss til å tenke at det er alle våre aktiviteter som gir oss verdi og mening og slik former vår identitet.

– Men mennesket er et søkende vesen, understreket Rødder. Noe i oss strekker seg utover den horisontale dimensjonen og bevegelsen. Vi søker etter en grunn å stå på, et ankerfeste, noe som varer og derfor gir trygghet.

Når Gud trår oss nær

– I vår naturgitte bevegelse langs den horisontale tids- og livslinjen, vil vi alle enkelte ganger bli møtt av den vertikale; hendelser hvor Gud kommer tett på oss. Den vertikale linjen representerer det eksistensielle; de skjellsettende og betydningsfulle situasjonene som gir dypere mening og indre trygghet. Jeg tror det er her Gud trår oss nær, sa Kjell Werner.

kjellw8Ikke alle opplever de samme dramatiske «vertikale» møtene og livsendrende hendelsene som søndagens to prekentekster fortalte om: Jacobs møte og kamp med Gud, og Paulus’s Damaskus-opplevelse. Men i den horisontale livslinjens møte med den vertikale, skjer det i alle liv en bevisstgjøring – en fordypning og forståelse av hvem jeg er. Når vi på ulike punkter i livet blir møtt av Guds nærvær, skjer det noe med vår selvforståelse og identitet.

– Livet som kristen er ikke et religiøst prosjekt der den som er mest disiplinert av natur kan skumme fløten, understreket Rødder. Den som ser på livet sitt som en skole eller en reise, vet at en aldri er ferdig. Det viktigste er aldri hvor langt vi er kommet, men at vi har funnet retningen og begynt å gå.

– Hvert skritt på veien får målet – Guds rike – til å vokse i oss. En vekst som innebærer at vi mer og mer blir den vi er. Det rimer også godt med den wesleyanske/metodistiske forståelse av frelsen, påpekte han. For oss er frelsen ikke «punktuell», men «prosessuell». Frelsen er ikke en engangs hendelse/opplevesle. Frelsen er en prosess. Gud møter oss, og han beriker oss underveis. Guds nåde møter oss på vår livsvandring og kanalene er «works of piety og works of mercy» – og det er helliggjørelsen.

Hvem tror du at du er? spurte pastor Kjell Werner Rødder helt til slutt. Kan svaret være at jeg er summen av alle mine erfaringer, mine overbevisninger og min tro?, fortsatte han. I så fall kan vi si med Paulus: ”Ved Guds nåde er jeg det jeg er, og hans nåde mot meg har ikke vært forgjeves.” (1.Kor. 15:10)

 

– Referat v/ Ole-Einar Andersen med støtte i prekenskisse 

 

Alle troshistorier har en start

trhumc-ilen2Omkring 50 kom til kirken søndag 22. januar, blant dem gledelig mange lutherske venner fra Ilen menighet som fant veien til årets fellesgudstjeneste. Hyggelige gjensyn og godt ekumenisk fellesskap  – og neste år kommer vi til Ilen!

Kirkebandet spilte og lovsangsgruppa sang – og det gjorde de med en glede og utstråling som flere av gjestene fra Ilen åpent erklærte at de gledet seg over – og misunte oss. Stehpanie Buadu ledet gudstjenesten på sin vanlige verdige og trygge måte. Menighetsrådgiver Jon Løvland holdt preken over temaet «Jesus kaller disipler». Han understreket at vi alle i vår troshistorie har noen å takke for at flammen ble tent i oss. Slik har det vært gjennom hele kristenhetens og kirkens historie. Alle troshistorier har en start. Også i dag er evangeliet avhengig av kontinuerlig spredning, slik at det som disiplpelflokken startet for snart 2000 år siden kan fortsette å bringe håp og lys til verden.

Derfor er det også all grunn til å komme i kirken igjen allerede førstkommende søndag 29. januar! Da f¨år du høre pastor Kjell Werner Rødder preke over temaet: «Hvem tror du at du er?» Ja, hva tror du…?

Vi nevner også at rekkverket foran kirken nå er rettet opp og nymalt (svart).  Det ser bra ut! Det ble gjort nå for at det skal se best mulig ut til det store samejubileet Tråante 2017 og markeringen av den samiske nasjonaldagen foran minnesmerket på kirkeveggen vår. For å hindre skjemmende sykkelparkering som har vært en stadig plage, er det også hengt opp varsel om at rekkverket ikke er et sykkelstativ. Og det har hjulpet! Gjennom hele den første uka med restaurert rekkverk har det ikke vært en eneste sykkel der! Det er første gang på veldig mange år. Måtte det vare!

 

 

 

Gudstjeneste i urfolks tegn 5.februar

trhumc-historic1Representanter fra en rekke urfolk, mange av dem metodister, vil delta på gudstjenesten i Metodistkirken i Trondheim søndag 5. feburar. I tillegg til norske/nordiske samer, kommer flere native americans fra USA og gjester med røtter fra forskjellige urfolk i Filippinene, samt Australia og Nigeria. Dette blir et ganske unikt gudstjenestefellesskap som du absolutt bør bli en del av!

 Umiddelbart i forlengelse av gudstjenesten vil generalsektretær Alfred Day fra UMC Comission on Archives & History, avduke en minneplakett på kirkeveggen som viser at kirken vår har fått status som «United Methodist Church Historic Site #524».

To sentrale historiske hendelser er grunnlaget for denne statusen og plaketten. 1) Det første samiske, politiske landsmøtet som ble arrangert i (den gamle) Metodistkirken i Trondheim 6. februar 1917 ( som i år feires med det store 100-årsjubileet Tråante 2017). 2) at kirkeloftet vårt under krigen (1941/42) fungerte som hemmelig jødisk synagoge. Etter avdukningen av plaketten blir det stor festkirkekaffe!

umc-samisk-plakett2-webDe mange (metodist)gjestene, med vår biskop Christian Alsted i spissen, kommer til Trondheim for å delta i den store samiske jubileusmfeiringen Tråante 2017 6. februar, og et internasjonalt seminar om betydningen av det norske/nordiske samepolitiske møtet i 1917 og hvordan kirken kan/må møte utfordringen fra verdens urfolk i dag. Seminaret starter i kirken vår tirsdag 7. februar og fortetter på Soltun Folkehøgskole onsdag 8. – fredag 10. februar.

De fleste seminardeltakerne satser på å komme til Trondheim i tide til å delta på vår gudstjeneste søndag 5. februar og avdukingen av «Historic Site»-plaketten. Hvis alt legger seg til rette, inkludert visum, vil vi med full uttelling kunne feire gudstjeneste sammen med Native Americans fra stammer som Cherokee, Seminole, Choctaw, Euchee/Yuchi og Southern Ute i USA og representanter for Ibanag-, Isinai- og B’laaan/Lumad-folkene på Filippinene, Hausa-folket i Nigeria, Tanang-folket i Australia og kanskje ytterligere noen!

Både vår biskop Chrsitian Alsted og hans forgjenger biskop emeritus Øystein Olsen kommer til gudstjenesten. Men den som skal holde dagens preken, er pastor Yngvar Ruud som i mange år har stått i samemantallet. Der står nå også hans bror, biskop Øystein Olsen). Det er også ventet en rekke norske samer til gudstjenesten i tillegg til de mange internasjonale (metodist)gjestene. Vi venter faktisk såpass med folk at det kan lønne seg å være ute i litt god tid!

Internasjonalt urfolk-seminar

traante-logoSeminaret som inngår i det offisielle Tråante 2017-programmet, er initiert av professor Peder Borgen og arrangeres av Metodisme-historisk selskap i Norge. Trondheimsdelen foregår tirsdag 7. februar kl. 17:00 – 20:30 og temaet er: «Samisk flerkirkelig seminar. Perspektiv fra Elsa Laulas sosialpolitiske landsmøte 1917 i Metodistkirken, Trondheim.»

Seminaret arrangeres i samarbeid med UMC General Board of Church and Society, og er støttet av UMC General Board of Global Ministries, the Native American International Caucus, the Native American Comprehensive Plan (Discipleship Ministries), the Office for Christian Unity and Interreligious Concerns, UMC Council of Bishops, og United Methodist Women.

 Under seminaret i Trondheim, vil kunstneren Mathis Nango forklare tekst og symboler i minneplaketten på Metodistkirkens vegg som han laget til 80-årsjubileet i 1997. Historiker og prest Thor B. Tobiassen vil belyse 80-årsjubileet for samelandsmøtet i 1997, og pastor Yngvar Ruud vil fortelle om sin vei fram til en samisk identitet – fra skam til stolthet.

Assisterende generalsekretær, pastor dr. Liberato Bautista, (tilhører Ibanag-urfolket på Filippinene) drøfter temaet «Fra bekjennelse og anger til rettferdighet.» Førskolerektor Rolf Steffensens tema er «Minoritet og Majoritet – en utfordring.» Professor emeritus Peder Borgen vil svare på spørsmålet: «Hvorfor ble landsmøtet i 1917 holdt i Metodistkirken i Trondheim?» Det blir innlegg på både engelsk og norsk, med tolkning begge veier.

Når seminaret fortsetter på Soltun onsdag 8. februar skal forholdet mellom kirken og urfolk belyses gjennom teamet: «Fra anger til rettferdighet»

UMC på urfolks side

United Methodist Church er aktivt engasjert i saker som angår urfolk. Kirkens Generalkonferanse (verdenskonferanse) i 2012 ba urfolk om forsoning og tilgivelse for sin medvirkning til urett begått mot dem; særlig overfor Native Americans i USA. Generalkonferansen 2016 forsterket sin tidligere beklagelse og bønn om tilgivelse for Sand Creek-massakren i 1864. En hæravdeling, ledet av en metodist, tok da livet av omkring 200 Cheyenne og Arapaho-indianere – mange av dem kvinner og barn.

Våren/sommeren/høsten 2016 støttet United Methodist Church gjennom uttalelser og deltakelse protesten og demonstrasjonene mot oljerørledningen som skulle føres gjennom Standing Rock Sioux-reservatet i Dakota. Flere av kirkens Råd, biskoper, prester og medlemmer engasjerte seg i den kampen.


Jubileums-seremoni 6. februar

NB: Som en del av det offisielle Tråante 2017- feiringen av den samiske nasjonaldagen mandag 6. februar, vil det kl. 110:30 – 11.00 vil det være en seremoni foran Metodistkirken og minnesmerket for samelandsmøtet i 1917. Minnesmerket på kirkeveggen ble avduket 6.2.1997 av Sametingspresident Ole Henrik Magga. I minnetavlen/relieffet har den samiske kunstneren Mathis Nango lagt inn tekst og symboler som tolker betydningen av den samiske nasjonaldagen.

 

Metodist og aktivist på frimerke

DorothyHeight2017-single-v2En av den amerikanske borgerrettskampens mest betydningsfulle skikkelser, metodisten Dorothy Height, kommer på frimerke i USA 1. februar.

Heights (1912 – 2010) fikk langt fra samme offentlige og brede oppmerksomhet som mange av de mannlige borgerrettsforkjemperne, men hun anses som en av kampens og bevegelsens absolutte ikoner. «Height ble en av de mest innflytelsesrike borgerretts-lederne i det 20. århundre», fastslår US Postal Service blant annet i sin begrunnelse for å utgi frimerket.

trh-march-on-washington-i-have-a-dream-heightHun var allerede en erfaren aktivist og betydningsfull skikkelse da den 17 år yngere Martin Luther King Jr sto fram på 1950-tallet. Hun ble også en av Luther King Jr’s rådgivere og støttespillere. Hun sto på scenen da han holdt sin berømte «I have a drem»-tale (se bildet), og var sentral i planleggingen, organiseringen og gjennomføringen av Kings store «March on Washington» i 1963 . Samme året ba Luther King Jr. henne reise som sin spesialutsending til Montgomery, Ala. for å delta i sorg- og støttearbeidet overfor familiene til fire jenter som ble drept i bombeangrepet mot 16th Street Baptist Church.

Dorothy Height var medlem av St. Marks United Methodist Church i New York og engasjerte seg også i kampen for å styrke kvinners posisjon i kirken. Hun er en metodistisk troshelt vi kan ha godt av å kjenne til i Norge også!

Obama gråt

For å bli funnet verdig til å pryde et USPS-frimerke, må personen ha gitt ekstraordinære og varie bidrag til amerikansk samfunn, historie og kultur. Height mottok Presidental Medal of Freedom i 1994, og Congressional Gold Medal i 2004.

Height sa lenge at hun aldri trodde hun ville leve lenge nok til å oppleve en afroamerikansk president. Men hun fikk gleden og æren av å være blant hedersgjestene under innsettelsen av president Barack Obama i januar 2009.

trhumc-obama-heightDorothy Height døde i 2010, 98 år gammel; tre måneder etter at hun var blant gjestene, og fikk et kyss, av president Barack Obama i anledning feiringen av Martin Luther King jr. Day det året. DNA-prøver har påvist at Dorothy Height stammet fra Temne-folket i det som idag er Sierra Leone.

Obama og fru Michelle deltok i hennes begravelses-gudstjeneste i Washington National Catherdral 29. april 2010. Omaba gråt åpenlyst under begravelses-gudstjenesten (se bilde) og beordret offentlig flagging på halv stang denne dagen.

Kampen ble livet

Dorothy Height ble født i Richmind, Virginia. Hun giftet seg aldri, og viet hele livet til kampen for rettferdighet og likeverd – for både raser og kjønn. Hennes historie på barrikadene går tilbake til 1930-tallet da hun som modig, ung og svart kvinne deltok i protestaksjoner da lynsjebølgen herjet sørstatene på 1920-tallet.

trhumc-height-sitat1Hun kjempet mot segregasjonen i det amerikanske samfunnet på 1950-talle, og engasjerte seg sterkt i arbeidet med å hjelpe svarte borgere i sørstatene til å registrere seg som velgere på 60-tallet.

Height ble etter hvert valgt inn som medlem i flere offentlige komiteer og utvalg, blant annet for kvinners rolle i samfunnet og for ansettelse av handikappede. Hun var også blant de eksterne, men fortrolige, rådigivere i enkelte spørsmål til presidenter som Dwight D. Eisenhower og Lyndon B. Johnson. Tidlig i sin karriere hjalp hun presidentfru Eleanor Roosevelt å organisere Verdens Ungdomskongress (World Youth Congress) i 1938.

Height hadde sentrale verv i YWCA (ala «KFUK» ) og hun ledet National Council of Negro Women i mer enn 40 år. Selv et godt stykke inn på 2000-tallet reiste hun rundt i USA som en talskvinne for sosial rettferdighet og menneskeretter. “Så lenge Gud lar meg leve, vil jeg være i frontlinjen», sa hun ved en anledning – og det var hun.

Førstedags-lansering

Frimerket med Dorothy Height lanseres på en spesiell førstedags-seremoni ved Howard University i Washingtin DC onsdag 1. februar. Det utgis i US Postal Service’s «Black Heritage»-serie som igjen er en del av postens «USA Forever-serie». Height-frimerket er nummer 40 i denne serien, og hun er den 15. kvinnen.

Frimerket viser Height i hennes eldre dager. Hun er kledd i sin favorittfarge, lavendel, og bærer en av sine karakteriske, bredbremmede hatter som var et «varmerke». Musicalen «If This Hat Could Talk» («Om denne hatten kunne snakke») er basert på hennes memoarer «Open Wide the Freedom Gates».

DorothyHeight2017-single-v2

Vi trenger et språkkurs i kjærlighet

trhumc-kjellw-logo1Vi trenger alle et språkkurs i kjærlighet. Og vi trenger handlekraft mer enn den ordkrigen som utspiller seg på sosiale medier. Vi trenger et kurs om det språket som er født i Guds hjerte og som bare kan meddele seg fra hjerte til hjerte. Så når vi lar barmhjertigheten får rom mellom oss åpner vi kanaler for Guds nåde og godhet og bekrefter slik vår identitet som et humant samfunn, et kristent fellesskap og ansvarsbevisste medmennesker.

Det er hjerteskjærende å være vitne til flyktningenes lidelser nå når vinteren har kommet til Europa. Vi har visst for lengst vent oss til både tanken og realiteten at mennesker dør under flukten fra nød og krig.

Det er utålelig at mennesker som forsøker å redde sine liv må sette livet på vent i alt for lang tid fordi vi er mer opptatt av å begrense innvandringen og sende signaler om at vi ikke har rom for dem. ”Flyktningepolitiske hensyn” heter det visst. Vi må beskytte vår velstand.

Selv om det har stått høyt på den politiske agendaen i årtier at vi må etablere en mer rettferdig fordeling av verdens resurser, synes veien dit enda lang. Vi liker ikke å si det høyt men det er mye i dagens situasjon som ligner på Europa i 1930 årene.

En gammel vismann har sagt: ”Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer for livet utgår fra det” Salomo het han og han skriver i Ordspråkene i kapittel 4:

20 Lytt til det jeg sier, min sønn,
vend øret til og hør mine ord!
21 Slipp dem aldri ut av syne,
bevar dem dypt i ditt hjerte!
22 For de gir liv til den som finner dem, og helsebot for hele kroppen.
23 Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det.

24 Hold deg fra å tale falskt,
bruk aldri leppene til svik!
25 Ha øynene rettet framover,
fest blikket på det som ligger foran deg!
26 Legg merke til de spor du skal følge,
hold hele veien stø kurs!
27 Vik ikke av til høyre eller venstre, hold foten borte fra det som er ondt!

”Bevar ditt hjerte.” Både den hebraiske og greske betydningen av ordet hjerte omfatter følelser, vilje og intellekt.

Hjertet er det indre «selvet» som tenker, føler og beslutter. Når Bibelen bruker ordet  hjerte, og det gjør den hele 860 ganger (databibelen gjør at det er fort å sjekke det)  da refereres det alltid til et aspekt ved menneskets personlighet. Jeg tror dette er kjernen i vårt åndelige og psykologiske DNA. ”I hjertet bærer vi Guds bilde,” skriver Peter Haldorf og fortsetter ”dette er det mest autentiske uttrykket for hvem vi er.” Vi er skapt til kjærlighet, til å elske og til å elskes. Uten dør vi. Så enkelt og så besværlig.

Derfor trenger vi alle språkkurs i kjærlighet. Vi trenger det for å opprettholde vår menneskelighet, vår identitet.

trhumc-kjellw-3Vi trenger å drilles i og utfordres av det språk som er født i Guds hjerte og som bare kan meddele seg fra hjerte til hjerte. Et godhetens budskap som utfordrer og forandrer mennesker, som kan elske oss sønder og sammen. Et språk som uttrykker seg gjennom kvalitet i kontakten, gjennom respekt for enkeltmennesket og som ikke er begrenset til bruk av ord alene men taler tydelig i både ord og handling, kraftfull handling, nesten profetisk.

For vår læremester er han, Jesus som var Guds kjærlighetsgave til oss. Han som kom for å forløse det beste i oss og viste vei da han ga alt.

Jeg innrømmer det ikke gjerne, men vedstår meg at også jeg til tider har hatt et nokså rasjonelt forhold til veldedighet, sterkt føleri og spontane hjelpeaksjoner. Sagt med andre ord, jeg har ikke så lett latt meg rive med. Jeg ville ha tid til ettertanke og kunne tenke gjennom tingene før jeg handlet. Men jeg lar meg utfordre og bevege av Han om hvem det står i Skriften flere ganger at da han så folkene syntes han «inderlig synd» på dem. Grunnspråkets betydningsinnhold er langt sterkere. Å «synes inderlig synd på», betyr noe i retning av at et annet menneskes situasjon tar bolig i meg. Det er nesten overveldende. Og slik må det være om vi skal bevare vår menneskelighet, kjærlighetsevnen i oss – og være tro mot vår identitet.

”Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det.”

Kjell Werner

Mytji regn og mytji varme

Det regnet kraftig, bløtt og kaldt, men 17 møtte likevel opp til «ribbemarsj» søndag 8. januar. Og alle ble rikelig belønnet med mytji (mye – for ikketrøndere) lys og mytji varme da de kom i hus etter marsjen. Kakao, boller, kaffe og kaker smakte bare desto bedre. Og flammene fra peisovnen var god å tørke gjennomvåte quizz-svarark på.

Vi startet på parkeringsplassen ved KVT og delte oss i fire lag. På ti lyktestolper underveis hang spørsmål som måtte besvares på veien mot målet som var familien Sivertsens hjem en kilometer unna. Kaldt regn i mange, store og kalde dråper førte til at svararkene etter hvert gikk i oppløsning. Noe ble reddet med tørking, men noen svar måtte også avgis for andre gang. Vinnere ble ungdomslaget – men de delte innholdet i småsjokoladeposen de fikk i premie med alle! Prektig ungdom!

I fjor gikk ribbemarsjen i «Sibirkulde». I år i heftig «isregn». Så får vi håpe at været legger seg et sted midt i mellom neste år – for ribbemarsj må det absolutt bli i 2018 også! To år = tradisjon! Dessuten er marsjen tt sosialt og meget bra tiltak for unge og eldre! Og for ekte metodister trumfer jo det wesleyanske «forunderlig varme hjertet» og fellesskapet uansett værforholdene!

 

 

«Årets United Methodist 2016» – for å stå på de fattige bøndenes side

«Kirken kan bare oppfylle sitt oppdrag så lenge den står sammen med de fattige på rettferdighetens side.» Det sier biskop Ciriaco Q. Francisco på Filippinene. Rett før jul ble han valgt som «Årets United Methodist 2016». Bakgrunnen er Kidapawan-massakren 1. april 2016. Tre ble drept og over 100 såret (bildet over t.h.) da fattige og desperate bønders bønn om ris ble møtt med kuler fra politiet.

En fredelig demonstrasjon ble dødelig da filippinske sikkerhetsstyrker skjøt mot en fredelig demonstrasjon med 5000 bønder. Biskopen ga tusenvis av panikkslagne og flyktende demonstranter, mange av dem kvinner og barn, tilflukt på en av kirkens eiendommer like ved. Han og andre metodister tilbød de fortvilte, redde og sultne trygghet, omsorg og solidaritet.

«Det er aldri en synd når fattige bønder forlanger mat, men det er en synd å nekte dem mat. Å bruke våpenmakt, kuler og gevær mot fattige i deres berettigede krav om å få dekket grunnleggende livsbehov, er et voldsomt brudd på hva som er rettferdig og anstendig. La oss leve etter den standarden for tjeneste som Jesus satte. Det er alle metodisters kall», sier biskop Francisco.

bishop-francisco-elections-2016-x-editedBiskopen er en troshelt som fortjener også vår oppmerksomhet og støtte. Utnevnelsen av ham som «Årets United Methodist 2016 som ble kunngjort 15. desember, er så langt vi kan se ikke omtalt på norn offisielle norske/nordiske metodistkanaler. Hjemmesiden finner derfor ingen bedre sak å innlede 2017 med enn historien om biskop Francisco. Samtidig er det en utfordring til oss alle:

Biskop Francisco siterer gjerne Lukas 4:18-19 når han oppfordrer og bønnfaller united metodister over hele verden til å stå opp for sannheten når de ser urett blir gjort mot fattige og marginaliserte.

18 Herrens Ånd er over meg,

for han har salvet meg

til å forkynne et godt budskap for fattige.

Han har sendt meg for å rope ut

at fanger skal få frihet

og blinde få synet igjen,

for å sette undertrykte fri

19 og rope ut et nådens år fra Herren

Ba om ris – møtt med kuler

Det voldsomme værfenomenet «El Nino» hadde herjet øya Mindanao siden november 2015. Mindanao er øystaten Filippinenes nest største øy, med 21,6 millioner innbyggere. Uværet ødela avlingene og livsgrunnlaget for tusenvis av fattige bønder og deres familier. Mange av disse tilhører Lumad-folket, en urbefolkning som i mange år har vært utsatt for folkemord, forfølgelse og brudd på menneskerettene. En liten grippe Lumader deltok på Generalkonferansen i Portland i mai 2016 bare en måned etter at mange fra deres folk deltok i de dramatiske hendelsene i Kidapawan. De fortalte at barn gikk på rottejakt for å skaffe mat. Mødre kokte suppe på steiner fra havet – det ga om ikke annet «suppevannet» en slags fiskeaktig smak.

Provinsen hvor Kidapawan ligger, var offisielt erklært katastrofeområde på grunn av El Nino, men det utløste ikke den nødvendige og lovbestemte hjelpen og støtten til bøndene. Utover våren ble situasjonen desperat. De hardt rammende bøndene ba myndighetene om 15000 sekker ris. I slutten av mars samlet mange tusen seg ved det offentlige matvarelageret i Kidapawan og håpet guvernøren ville hjelpe. Bønnen om ris ble avvist. I desperasjon og fortvilelse blokkerte da bøndene en viktig hovedvei (Quezon Boulevard) som går rett forbi Spottswood Methodist Mission Center som også rommer kontoret til biskop Francisco.

Politiet gikk hardt til verks for å bryte blokaden og oppløse demonstrasjonen. Da folk ble beskutt, drept og såret strømmet tusenvis av demonstranter inn på kirkesenterets område og søkte tilflukt der – mange av dem kvinner og barn. Kirkesenteret ble straks omringet av politiet. Biskop Francisco nektet politiet adgang, beskyttet bøndene og talte deres sak. Biskopens solidaritet med demonstrantene satte ham selv i fare og han ble truet med fengsling, men han lot seg ikke rokke. Etter tre døgn trakk politiet seg tilbake og demonstrantene forlot området.

Biskopen har senere vitnet i to senatshøringer om hendelsen. Da forklarte han at The United Methodist Church’s oppgave og plikt er å tilby vern for alle som er i livsfare og trenger et tilfluktssted. Han vitnet også om at politiet under demonstrasjonen hindret kirkemedlemmer fra å komme inn/ut av kirken, og at matvarer gitt som frivillige gaver ble beslaglagt.

 


«United Methodist of 2016» er en hederstittel, innstiftet av United Methodist News united-methodist-2016Service, basert på nominasjoner fra folk som jobber med nyhets/kommunikajsonsarbeid innenfor den verdensvide United Methodist Church. Det endelige valget ble gjort av staben i UMC News Service. Biskop Ciriaco Q. Francisco ble enstemmig valgt. Begrunnelsen var blant annet at biskopen, i tråd med John Wesleys tro på at «hele verden er vårt sogn», har stått for handlinger som både har fremmet kirkens oppdrag og vært til nytte for mennesker utenfor kirkesamfunnet vårt.


Tross trusler om rettsforfølgelse, ble biskop Francisco ikke offisielt anklaget for noe, og det ble ikke reist sak mot ham. Guvernøren ble permittert, og lederen for politistyrkene fratatt ansvaret. En militær offiser som hadde vært inne i kirken ble overført til annen tjeneste. Mange av de demonstrerende bøndene ble arrestert. De har med støtte fra sympatisører reist motsøksmål, og utgangen på disse sakene er ennå ikke avgjort. På grunn av oppmerksomheten demonstrasjonen og massakren vakte, fikk bøndene støtte fra mange hold både på Filippinene og i utlandet. Med hjelp fra disse, og ikkestatlige hjelpeorganisasjoner og kirker/religiøse organisasjoner, fikk bøndene risen de i sin desperasjon aksjonerte for å få.

Bøndene har også på nytt fått plantet mais, ris og grønnsaker, forteller biskop Francisco. Men for å etablere et tryggere livsgrunnlag trenger de fortsatt støtte til maskiner, utstyr, og kunnskap om landsbruksmetoder som kan gjøre farmingen  mer produktiv og mindre sårbar for klimaendringer.

«Det er risiko knyttet til å støtte bøndene. Men vår tjeneste som kirke slutter ikke i gaten. Vi står fortsatt sammen med dem for å forsvare og støtte dem. Vi står med dem i deres kamp fordi de er hjelpeløse, maktesløse og uten håp, sier biskop Ciriaco Q. Francisco.

Biskop Ciriaco Q. Francisco ble første gang valgt i 2012 og gjenvalgt for en ny periode 2. desember 2016. I tillegg til værfenomenet El Nino og bondeopprøret, har biskopsområdet hans de siste årene vært hjemsøkt av tyfon, et 7.2 styrke jordskjelv, terrorbombing av marked og politisk vold.

Et imperativ for vår tro

Kort tid etter massakren og de dramatiske hendelsene, skrev metodistkirkens tre biskoper på Filippinene et felles, sterkt og modig åpent «hyrdebrev» som ble offentliggjort i mange aviser/nettsteder. Her er noen sitater fra brevet:

«Kirken hevder ikke bare sin rett til å forsvare de svake. Det er helt avgjørende, et imperativ, for vår tro å vise omsorg for de svake og fattige – særlig i avgjørende øyeblikk hvor de trakasseres av de sterke og mektige.»

 «Tre mennesker døde som følge av deres enkle bønn om brød. Hele samfunn – menn, kvinner og barn – lider av sult, sorg og fortvilelsen etter at deres skrik om mat ble besvart med kuler. De hadde en enkel bønn; gi oss mat til våre familier. Den åpenlyse og voldsomme bruken av våpen for å spre bøndene 1. april 2016 var avskyelig og må fordømmes. Ingenting kan rettferdiggjøre disse morderiske og terroraktige handlingene begått av noen medlemmer av Philippine National Police.»

 «Ved å gi bøndene og de sultne tilfluktssted, viser vi ikke bare gjestfrihet. Nei, vi gjør dem til en av oss. Når vi sier velkommen og tilbyr vårt «hjem» som tilfluktssted, deler vi fellesskap med dem. Vi anerkjenner deres lidelser og håp, deres kamp og drømmer. Vi er ydmyke i møte med de fattiges evne til å kreve sin rett og forsvare sin verdighet. De har ingen forbindelser til maktens korridorer, men de gir aldri opp håpet.»

«Nettene er verken stille eller fredfulle for de sultne og fattige. Når de skriker etter mat, skriker de også etter rettferdighet. Når bønder ikke gis nødvendig støtte og presses mot kanten til sult, vinner urettferdigheten.»

«Vi må ikke la livets fiender skille oss, men la freden som bygger på omsorg og forståelse lede oss dit hvor våre hjerter bør være – rettferdighet, fred og sannhet.»

Brevet var undertegnet tre biskoper som alle fortjener sine navn nevnt: BISHOP CIRIACO Q. FRANCISCO i Davao Episcopal Area; BISHOP RODOLFO A. JUAN i Manila Episcopal Area; BISHOP PEDRO M. TORIO JR. i Baguio Episcopal Area

Frykt ikke – du er innskrevet!

julaften3Salige er de godt over 90(!) som møtte fram til julaftengudstjenesten i Metodistkirken – for de ble innskrevet i manntall (bildet) Men frykt ikke! Om du ikke var tilstede, så kan vi forkynne deg en stor glede: uansett hvem og hvor du er, er også du innskrevet i Guds manntall – nærmest enten du vil eller ikke. Det er julens mysterium – i alle fall et av dem.

Julaftengudstjenesten ble en flott og engasjerende inngang til julehøytiden. En av bønnene ble bedt av representanter for fem ulike språk. Prekenen var et julespill med innskriving i manntall, stengte herberger for Josef og en faktisk høygravid Maria (termin om tre uker…)  – og en spontant mobilisert «himmelsk hærskare» av barn med glitterglorier delte ut julestjerner til alle. Vakkert! Avslutningssamlmen «Deilig er jorden» ble sunget som en protest- og lovsang. Tankevekkende og flott.

Og før enhver gjorde som gjeterne og vendte tilbake der vi kom fra og/eller ventende juleselskap, rakk det å julehilses og – klemmes heftig langs benkeradene etter et meget velspilt postludium av Takako (piano) og Seiki Ueno (fiolin).

Konklusjon: En meget gjennomtenkt, «lekende» og verdig julaftengudstjeneste som gjorde oss alle til Mariaer i den forstand at små og store fikk med seg  mange tanker å grunne videre på i våre hjerter. Kjempetakk til Sylvi Larsen Strømme og Synnøve Sivertsen som hadde ansvaret!

Og neste gang vi møtes, er det til «ribbemarsj» på Tiller søndag 8. januar! Oppmøte på parkeringsplassen ved KVT (Kristelig Videregående skole) kl. 11.00. Der venter en kilometers  lett og fin marsj med innlagte spørsmåls-poster, før vi avslutyter med kakao, kaffe og boller hos familien Sivertsen i Movollen 18. Dette er en «marsj» for hele familien!!

 

 

 

 

 

Betlehem – virkelighet i våre liv

«Gud tilpasser seg ikke våre krav om effektivitet», skriver pastor Kjell Werner i sine tankevekkende refleksjoner ved inngangen til julen. Det handler om «troens inkarnasjon» – hvordan troen kan bli virkelighet i eget liv!  Trondheim metodistmenighet ønsker med det alle medlemmer, venner og bekjente en velsignet jul! Vi ønsker også alle hjertelig velkommen til julaftengudstjeneste lørdag 24. desember kl. 15.00! Og så gir vi ordet til pastor Kjell Werner:

Profeten Jesaja skriver:  “Si til de urolig hjerter: Vær frimodige, vær ikke redde. Se der er deres Gud!” Jes. 35:4a

Gud tilpasser seg ikke våre krav om effektivitet og time management. Gud følger de langsomme bevegelser gjennom historien. Han er alltid på vei. Våre anstrengelser skaper ikke hans komme. Vår utålmodige tro fremskynder ikke hans planer. Men han kommer.

trhumc-kjellw-1
Pastor Kjell Werner Rødder

Å vente er derfor å håpe

Gjennom adventstiden har vi måttet øve oss på nettopp det. I en krigstrett og kaotisk verden er det krevende å holde håpet levende. Nesten i ren trass våger vi å kjenne på forventningen, gleden og holde kjærlighetsevnen inntakt og levende trass all terror og menneskelig fornedrelse.

 Å håpe er å stole på at noe vil bli fullført

Å vente, er å slippe kontrollen over framtiden. Det er vanskelig for de fleste av oss. Vi er så fulle av ønsker – gode ønsker; ønsker om at framtiden skal gå i en bestemt retning; at det som gjør vondt skal opphøre og at gode ting skal skje.  Å håpe, i kristen mening, er å stole på Gud og at han står ved det han har sagt.

 Å håpe er å vente

blatt-rom1«Det skjedde i et blåmalt rom», skrev dikteren Finn Bjørnseth (1924 – 1973)  for etterhvert ganske mange år siden. Han siktet til troens inkarnasjon, altså hvordan troen kan bli virkelighet i eget liv. Og hvordan det som skjedde i Betlehem, i Galilea og Jerusalem blir noe mer enn eksotiske fortellinger.

I mange år hadde dikteren lett og lengtet , grublet og tvilt. Så en dag på sykeleiet ble han overveldet av et intenst nærvær. Og han skrev:

“det skjedde ikke i Betlehem

mens Kvirinius var landshøvding i Syria

det var i et lite blåmalt

svært alminnelig rom

en seng et bord og en hvit stol

det var ingen hyrder eller engler

men en tynn lysstråle

trengte gjennom huden og ribbenene

og inn til hjertet

– plutselig visste jeg alt det

jeg før bare hadde prøvd å forstå

og barnet sa: slik er jeg født

gang på gang

årtusen etter årtusen

jeg er alt i alle

Ordet Sannheten Veien og Livet

den som tar imot meg

her og nå

er blitt en del av evigheten.”

 

Kom Herre Jesus Kristus, kom!

Hilsen pastor Kjell W

 

Noah døpt i julesangbrus

Super søndag i kirken 18. desember. Å oppleve dåp samtidig som vi sang julen inn en liten uke før julaften, var en gylden og meningsfull kombinasjon som beriket begge hovedelementene i gudstjenesten! Over 80 mennesker i kirken fikk også høre at julens hendelser og budskap er en demonstrasjon og understrekning av at Guds kjærlighet er ubegrenset og gjelder ubetinget – for alle mennesker.

Pastor Kjell Werner Rødder la opp sin tredelte preken som refleksjoner  rundt tre av lovsangene  som er knyttet til Jesu fødsel i starten av Lukasevangeliet Imellom hver av prekenleddene sang vi en rekke julesanger, med meget opplagt støtte av  kirkeband og lovsangs/forsangergruppe.

Dåpshandlingen var lagt tidlig i gudstjenesten. Lille Noah Bechensteen (sønn av Kristin Maria og Olav) var et forbilledlig dåpsbarn. Han ga fra seg et par høyst relevante  lyder da han fikk dåpsvannet på hodet – men holdt deretter fredfullt ut hele resten av gudstjenesten  i mammas/pappas fang og armer på første benk! På vegne av menigheten overrakte Bjørg Burkeland et dåpslys.

NB: Lesere som er på Facebook, finner to videoer fra «vi synger julen inn» her:  Julen inn2 og her: Julen inn1

Og lørdag 24. desember er det Julegudstjeneste for hele familien kl. 15.00! Da er du også hjertelig velkommen til Metodistkirken i Trondheim!

 

 

 

"Vi ønsker å være en trygg, åpen, inkluderende og fordomsfri menighet for alle mennesker. Alle betyr ALLE for oss! Kirka vår er åpen for Gud, for livet, for verden – og for deg!"